Kan jeg miste førerkortet etter å ha røyket hasj?

Hei! Jeg har røyka en del hasj i de siste 4 månedene. For 15 dager siden ble jeg stoppet med bil og politi trodde jeg var ruset, men jeg hadde ikke hatt i meg noe på rundt 44 timer. Da røyka jeg 2 joints = 0,6 gram ca. Kan jeg miste lappen da? jeg tissa og det slo ut, men de tok utvidet blodprøve og spytteprøve og har enda ikke fått svar. Jeg er livredd jeg mister førerkortet, men jeg sov jo 2 netter og da skal man vel være edru? Har blitt tatt en gang før, men da satt jeg bare i en kjeller og ikke kjørte bil.

Mann, 21 år fra Oppland
Vi refererer til samtale på telefonen. Legger ut svaret her, så har du det skriftlig med lenker osv. om det trengs. Såvidt vi skjønte er du på en eller annen kontrakt/avtale om påtaleunnlatelse i forbindelse med den saken du nevner til slutt. Vi fikk ikke helt tak i hva betingelsene i den avtalen er, så vi oppsummerer og gir deg generelle råd.
Når du snakker med folk i forbindelse med disse sakene, enten det er innen rettsevesen og politi eller helsevesen, snakk med noen som har kompetanse på sitt felt. F.eks. sa du at de hevder  blod- og spyttprøvene dine vil være positive i 6 dager, og at du derfor (på grunnlag av vegtrafikkloven) mister lappen. Det er feil. Skal du dømmes for den ene bilturen, skal det ev. være fordi du kjørte i ruspåvirket tilstand (se vegtrafikkloven § 22. Ruspåvirkning av motorvognfører og § 31. Alminnelige straffebestemmelser). Når du har sovet i to netter etter det inntaket på 2 joints, 0,6 gram er du edru/nykter. Da kan du ikke dømmes med urinprøver som grunnlag. Dine blod-/spyttprøver er nesten garantert under grensen etter 44 timer, og du kan da ikke dømmes etter § 22 i det hele tatt.
Den siste saken din kan allikevel ha innvirkning på om du får beholde lappen, uavhengig av både Legemiddelloven (bruk av narkotika) og Vegtrafikkloven. For hvis du ikke fyller helsekravene til førerkort kan du ikke ha lappen. Hvis du bruker illegale stoffer fyller du ikke kravene. Men det er ikke politiet som avgjør om du fyller helsekravene. Det er legen/fylkeslegen som avgjør. Politiet må gå videre med informasjonen. Vi vet ikke om de gjør det, men politiet har tatt deg tidligere. Hadde du lappen på det tidspunktet? Om svaret er ja: mistet du lappen den gangen?
Du finner mer informasjon her:
Håper vi har kunnet hjelpe deg litt.