Jeg har sluttet å røyke hasj, men kan jeg fortsatt straffes for det?

cannabisHei. Jeg har i en liten periode røykt hasj men har nå vært «clean» i 2 mnd og er helt sikker på at jeg er uavhengig av denne rusen nå. Spørsmålet mitt er som følgende. Kan man bli straffet av politiet hvis du er en tidligere misbruker men er ren og clean nå? Det er nå slik at en venn av meg forsatt misbruker og jeg vil veldig gjerne hjelpe han. Men jeg tror at hvis jeg skal prøve å blande opp i dette vil han bruke de bildene og videoene vi har mot meg i politiet. Med andre ord bruke taktikken der hvis en går ned går alle ned sammen. Jeg er dypt bekymret men jeg er jo også redd for hvilken konsekvenser det skal ha for meg selv om jeg har sluttet med det for lengst. Takk for svaret! Og btw kan jeg kreve at han sletter alle de videoene? selv om jeg var med på å være med på dem?

Kvinne, 21 år fra Oslo
Om du blir mistenkt for å være beruset og politiet tar urinprøve av deg, kan du risikere straff om prøvene er positive. Du vil da bli rammet av Legemiddelloven §24 og i så fall få en bot. Om du allerede har vært clean i 2 måneder, er prøvene dine nesten garantert rene, og du kan ikke straffes. Om vennen din har bilder/videoer av at du har røyka cannabis, så kan det jo selvfølgelig være at politiet vurderer det som bevis. Men så lenge du har rene prøver, så tviler vi på at politiet vil bruke særlig ressurser på det. Om det er bildebevis på mer alvorlige kriminelle handlinger som besittelse av større mengder og for eksempel salg, kan det være at politiet ser annerledes på saken.
Vi forstår veldig godt at du gjerne vil hjelpe vennen din. Du kan informere ham om Ut av tåka. Det er et tilbud om hasjavvenning på Uteseksjonen. Målgruppen for Ut av tåka er mennesker i alle aldre med cannabisavhengighet eller cannabisrelaterte problemer. Du finner kontaktinformasjon her. Hvis du er bekymret for at han skal dra deg med ned, kan det hende at du bør tenke mest på deg selv, din egen situasjon og dine valg, men du kan jo gi han info om Ut av tåka.
Du kan selvfølgelig kreve at han sletter bilder av deg, men om du har juridisk krav på det, er vi usikre på. Du sier ikke noe om dette er bilder og videoer som er publisert på nett. Om dette ligger på nett, kan du ta kontakt med slettmeg.no, de kan i så fall bistå med hjelp.
Til sist: Gratulerer med uavhengigheten! Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på.