Hvor lenge varer cannabisabstinenser?

cannabisJeg har røyket hasj og marihuana ganske mye de siste 4årene og sluttet helt med dette for 3 dager siden da jeg har utviklet en sosial angst. Men nå sliter jeg veldig med abstinenser som kramper i hele kroppen, veldig veldig mye kvalme og jeg får ikke sove. Hvor lenge varer abstinenser? Og er det noe jeg kan gjøre,spise eller drikke for å gjøre det bedre? Uten å fortelle lege/psykolog om problemene?

Mann, 22 år fra Oslo
Gratulerer med valget om å slutte med cannabis! Det du opplever nå, er vanlige abstinenser som følge av cannabis-slutt. Vanlige symptomer i de første to ukene er søvnforstyrrelser, kald og varm svetting, økt drømmeaktivitet, muskelverk, hodepine, snue, dårlig mage, irritasjon og negative følelser. Du kan altså forvente at plagene varer i hvert fall en uke til. Men, plagene vil normalt bli mildere etterhvert som dagene går.
Det er nok ikke så veldig mye å gjøre med disse plagene. Noen sier at akupunktur kan hjelpe. Retretten i Oslo har informasjon om akupunktur. Ellers anbefaler vi å forsøke å hvile, gjøre ting du liker å gjøre, og å forsøke å få i deg nok å drikke og spise.
Når man er i en slutte-periode, er det generelt veldig viktig å være obs på hva som kan skje med deg og hva slags komplikasjoner man kan forvente. Dette for nettopp å hindre tilbakefall. Er man klar over at det går over og blir bedre, er det lettere å holde ut. Vi anbefaler deg å ta en titt på hasjguiden. Der får du god informasjon om hva man kan vente seg når man slutter med hasj.
Det finnes tilbud utenom lege eller psykolog for folk som ønsker å slutte med hasj. For deg kan det være nyttig å snakke med Uteseksjonen i Oslo, de har et prosjekt som heter ut av tåka, som er et hasjavvenningsprogram. Det finnes også utekontakter i de ulike bydelene som har kompetanse på dette.