HVA SKAL JEG GJØRE?

promillesymbol litenJeg og vennene mine prøvde ut alkohol på fredag, for det er ganske mange i området som drikker. Vi hadde bare lyst til å prøve alkohol. Vi prøvde med tre cider og øl. Og så fikk den ene vennen vår tak i whisky og drakk altfor mye. Han har kastet opp rundt 5-6 ganger og vi får han til å drikke så mye vann så mulig. Det er vanskelig å vekke han og vi prøvde å klype han men han svarer ikke på smerte. Vi får vekket han greit, men det tar litt tid. Vi prøvde å male antall hjerteslag og fikk 76, men vi kan ha tatt feil. Vi vet ikke hva vi kan gjøre og kan ikke mye om alkohol.

Mann, 14 år fra Akershus
Først og fremst vil vi påpeke at spørsmål sendt inn til denne tjenesten blir besvart i løpet av en uke. Akutte spørsmål egner seg derfor ikke å sende hit, da er det bedre å ringe oss eller ta kontakt på chatten hvis den er åpen. Vi håper at vennen din føler seg bedre nå.
Hvis du mistenker at noen har drukket for mye og trenger tilsyn av lege, sjekk følgende ting:
• Er personen bevisstløs? Lar vedkommende seg vekke?
• Puster personen dårlig?
• Har personen tisset på seg?
• Har personen tatt andre rusmidler enn alkohol?
• Har personen hodeskader?
HVIS SVARET PÅ NOEN AV DISSE SPØRSMÅLENE ER JA, RING NØDNUMMER 113!
Det er bedre å ringe etter hjelp én gang for mye enn én gang for lite. Ikke gå fra en bevisstløs person! Dersom personen puster, legg vedkommende i stabilt sideleie, slik at han ikke kveles hvis han kaster opp. Hvis ikke, utfør førstehjelp. Om du er usikker på førstehjelp, ta kontakt med noen som kan det, eller få veiledning fra nødtelefonen. Ikke forsøk å gi drikke til en som er bevisstløs. Når ambulansen kommer, fortell hvor mye alkohol, og hvilke eventuelle andre stoffer, vedkommende har tatt. Ambulansepersonell har taushetsplikt.
Kilde: Brosjyre om alkohol
Hvis du har lyst å lese mer om alkohol kan du ta en titt på ung.no sine sider om alkohol.