Har han et alkoholproblem?

Hei! Jeg lurer på om samboeren min har et alkoholproblem? Vi har vært sammen i snart 2 1/2 år, men for litt over ett år siden begynte han å drikke øl daglig. Det er snakk om 4-6 halvlitere daglig. Jeg trodde kanskje han gjorde det siden jeg var gravid og ville «drikke seg opp» siden han aldri ville få den tiden tilbake, men nå 8 måneder etter at barnet er født, drikker han enda daglig. (han har altså drukket HVER ENESTE DAG, for jeg ser i kjøleskapet og følger med på hva han drikker, selv om han kanskje ikke tror det.) Til og med den dagen jeg kjente rier, så klarte han å ta seg 2-3 bokser like før vi dro, så ja, han var neppe kjørbar når vi dro til sykehuset, enda han VISSTE at vi mest sannsynlig måtte dra iløpet av kort tid. Jeg tør ikke ta dette opp med han, og jeg later som om jeg ikke ser det, for han prøver delvis å skjule det selv. Han tar med seg ølet i kjelleren, og skal «vaske klær», og når han åpner en boks gjør han det veldig forsiktig, og kan «hoste» akkurat i det den åpnes. Jeg har hørt hvordan han reagerer hvis søstra tar det opp med han, han blir surkete og sier hun er usaklig, så derfor har jeg ikke turt å prate med han om det.
Når jeg skriver dette svart på hvitt, så innser jeg mer og mer at dette er et problem, og jeg blir mer og mer irritert for hvert ord jeg skriver, kjenner jeg. Jeg føler egentlig at jeg bør gjøre noe snarest, fordi jeg vil ikke ha det slik med en baby som bare blir eldre og eldre, og forstår mer og mer. Dessuten tror jeg det sliter på mine følelser for samboeren, for jeg har nemlig begynt å få «følelser» for en eks av meg, og slik skal det jo ikke være! Hva bør jeg gjøre?

Kvinne, 21 år fra Troms
Vi forstår at du synes det er vanskelig når samboeren drikker mer enn du er komfortabel med. Dessverre er det ikke så mye du kan gjøre for å få han til å drikke mindre annet enn  å prate med han. Hvis han ikke er mottakelig for det du sier bør du kanskje tenke nøye over hvordan du ønsker å ha det i livet ditt, og om forholdet deres er forenelig med det, spesielt fordi det er små barn med i bildet.
Om han han har et alkoholproblem eller ikke er det vanskelig for oss å svare eksakt på .
Det å drikke mer enn man har tenkt eller ikke klare å stoppe når man drikker, er ikke i seg selv nok til å si at man har et alkoholproblem. Men det er allikevel ett av kriteriene for det man kaller «alkoholavhengighet». Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egne planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortsetter på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Vi vil råde deg til at du kjenner etter hvor din egne grenser går og at han, og dere sammen, går til konkrete tiltak for å finne hjelp til en løsning på problemet. Prøv å sett deg ned sammen med samboeren din og fortell hvordan du føler deg når han drikker hver dag, si hva det gjør med deg i situasjonen. Spør han gjerne om han forstår at du opplever det ubehagelig.
På nettsiden til rushjelp.no er det en test han kan ta for å kartlegge i hvilken grad inntak av alkohol er i risikosonen. Der finnes det også et selvhjelpsprogram
Hvis dette er noe han overhodet ikke er villig til å snakke om eller endre, tenker vi det mest nærliggende er å snu fokuset vekk fra ham og stille seg selv spørsmål som «hva kan jeg akseptere i vårt forhold?», «hvordan vil jeg ha det i livet mitt?», «er det verdt det?». Du kan også henvende deg til et familievernkontor og drøfte dette med dem.
Du kan også ta kontakt med oss på telefon 08588, (hver dag mellom 11 og 19, langåpent onsdag 10 og 21) eller chatte med oss på hverdager (14-17).