Foreldrene mine ruser seg

blue-question-markHei. Jeg har lenge mistenkt foreldrene mine for at de røyker hasj, det nekter de for selv og blir veldig hissig om jeg forsøker å si noe. Jeg fant tilfeldigvis Ritalin i skuffen hos min mor (Jeg skulle ta en paracet mot hodepine). Disse Ritalinene vet jeg at hun har kjøpt/fått av en venninne. En annen venninne jobber i en bolig med psykisk syke, og har tydeligvis tilgang på medikamenter fordi min har fått/kjøpt fra henne. Jeg skulle også ordne telefonen hennes en gang og da dukket det opp ett bilde av fleinsopp, som samme venninne hadde sent, med invitasjon til mine foreldre. Foreldrene mine fungerer greit, sånn utav, men min mor spesielt har hatt ganske mange «uhell» i trafikken, og helt utrolig har det ikke gått gale. Men jeg er oppriktig bekymret for at hun skal kjøre i ruset tilstand, både for seg selv og for alle andre. Jeg tør ikke konfrontere foreldrene mine, fordi de ser på meg som super paranoid fra før. Har forsiktig forsøkt å ta dette opp med min ene søster, men hun tror meg ikke. Jeg syntes det finnes alt for mange «bevis» til at jeg bare skal fortsette å ignorere dette. Hva kan jeg gjøre? Kan man kontakte politiet f.eks? Hva kan evt de gjøre?

Kvinne, 25 år fra Hordaland
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg og at du er bekymret. Det er ikke enkelt for oss å si noe helt sikkert om hva som er best å gjøre i en situasjon hvor vi ikke kjenner familien så godt. Ut ifra dine opplysninger er det vanskelig å vite om foreldrene dine har et rusproblem og om moren din kjører i ruspåvirket tilstand. Men det at du er bekymret er i hvert fall et problem.
Du skriver at foreldrene dine ikke vil snakke med deg om deres cannabisbruk og at de blir hissig når du forsøker å ta opp temaet. Kunne det være et forslag å skrive et brev til dem? Hvor du beskriver dine følelser rundt det at moren din kanskje skal begynne å kjøre bil i ruspåvirket tilstand, og at du er redd for hvilke konsekvenser det kan få både for henne selv og andre. Du kan jo også formidle at du har vært inne på tanken å kontakte politiet fordi dere er så redde for eventuelle følger av bilkjøring og rusbruk, og spørre om deres tanker rundt det. Spør også gjerne konkret om de har noen forslag til andre ting du kan gjøre i denne situasjonen som du opplever som veldig vanskelig. I guiden Hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem finner du konkrete tips for å ta opp det vanskelige temaet.
Hvis foreldrene dine ikke opplever situasjonen som problematisk, og heller ikke ønsker hjelp blir det vanskelig. Du kan kanskje forsøke å melde din bekymring til hennes lege, h*n kan ta imot en bekymringsmelding uavhengig av taushetsplikten. Hvis legen får vite at moren din ruser seg vil h*n kanskje ta det opp henne. Hvis legen vurderer situasjonen som alvorlig har h*n plikt å melde dette til fylkesmannen som evt. ka ta inn førerkortet hennes. Utover det er det ikke så mye du kan gjøre annet enn å snakke med dem.
Hvis du føler at du trenger å snakke med noen om situasjonen din vil vi anbefale deg å ta kontakt med en av de følgende tjenestene:
• Barn av rusmisbrukere – barweb og barsnakk, hvor du kan få god hjelp og informasjon. De har også en chat-tjeneste.
• Stiftelselsen Bergensklinikkene har tilbud til pårørende og voksne barn av rusmiddelavhengige.
• RUStelefonen 08588. Du kan gjerne ringe oss mellom 11-19 (onsdager 10-21) for en nærmere prat om situasjonen eller chatte med oss på hverdager mellom 14-17.