Farlig å blande ulike stoffer?

benzodiazepinerEr det farlig å blande coslylan eller sovipektcomp med 15 mg diaz og 10 mg nitraz —? tenkte si det er litt morfin i di hostedaftene . og er det farlig og blanne morfin og bezo gennerelt ? og stemmer dt at greipfruktjuies forsterker xanax eller rivotril og vill det ji en bedre efekt viss jeg blanner det med den juicen -? :)XYPuh

Mann, 21 år fra Rogaland
Både Cosylan og Solvipect comp er hostedempende midler og inneholder etylmorfin, et morfinderivat. Høye doser (vanligvis mellom 150 og 300 mg) kan gi respirasjonhemning (svekket pustefunksjon) og alvorlig forgiftning. Faren for overdose øker kraftig om man blander dette med andre beroligende midler som for eksempel alkohol, barbituarater eller benzodiazepiner. Om den blandingen du beskriver, kan være farlig, kan vi ikke svare sikkert på. Også fordi du ikke oppgir hvor mye cosylan du snakker om. Ring til giftinformasjonen om du er usikker, og 113 om du tror du har tatt for mye.
Er det farlig å blande morfin og benzodiazepiner?
Morfin er et opioid og virker dempende. Ved store mengder opioider risikerer man respirasjonsdepresjon og overdosedød. Alene fører benzodiazepiner sjeldent til overdosedød. Benzodiazepiner virker i likhet med opioider dempende, og ved å blande disse stoffene kan man risikere at den dempende effekten forsterkes. Dette kan føre til at pustesenteret i hjernen påvirkes, slik at man «glemmer» å puste, noe som i verste fall kan ende i overdosedød. Man skal derfor vise stor forsiktighet når det gjelder å blande opioider og andre beroligende midler.
Forsterker grapefruktjuice Xanax og Rivotril?
Det er kjent at grapefruktjuice og andre frukter kan forstyrre opptaket av visse medikamenter, da man risikerer at effekten forsterkes. Dette fordi grapefruktjuicen hindrer medisinene i å brytes ned i tarm og lever. Det står ingenting om grapefruktjuice på pakningsvedlegget til Xanor (den norske varianten av Xanax) eller Rivotril. I en sak VG skriver, blir likevel Xanor nevnt som et av medikamentene som man bør vise forsiktighet med sammen med grapefrukt. I artikkelen står det at kombinasjonen kan føre til muskelslapphet, tretthet og svimmelhet.  I en artikkel NRK skriver, blir både Rivotril og Xanor nevnt som medikamenter som påvirkes av grapefrukt. Vi er usikre på om det er det du mener med bedre effekt…Vær uansett forsiktig med den type eksperimentering.