El røyk/vannpipe

rustlf-logo 75x67Hei, jeg lurer på hvorfor det ikke er lov til å selge el røyk, eller vannpipe. Mamma å pappa sier att det er farlig. så er det farlig eller ikke?

Mann, 12 år fra Vestfold
Vannpipe
Det er ikke forbudt å selge vannpiper i Norge. Pipen i seg selv er jo ikke er skadelig og derfor heller ikke forbudt. De selges både over disk og på internett. Det som farlig er å røyke, enten det er tobakk eller noe annet man bruker pipen til.
E-sigaretter
Nikofrie e-sigaretter er lov. De selges enkelte tobakksforretninger. E-sigaretter med nikotin er ennå ikke lov å selge i Norge, men det kan bli det i fremtiden. E-sigaretter med nikotin kan bestilles på nett, og mange skaffer det på den måten. E-sigaretter regnes som mindre farlig enn vanlig røyk. Men det er temmelig nytt på markedet, så man har fortsatt ikke helt oversikt over hvilke skader det kan gi. Hvis du vil ha mer informasjon, kontakt Røyketelefonen 800 400 85. Denne artikkelen på Helsenorge.no gir deg informasjonen du trenger om e-sigaretter.