bilkjøring.

urinprøveJeg og min kamerat blei stoppet av politiet for mistanke av amfetamin salg av min venn. hadde tatt ca 0.2 kl 09.00 og blei stoppa 13.30. var ikke ruset og det var krysset av på skjemaet at jeg ikke så ut som det.. besto alle prøvene på legevakta.. hvordan regner de ut det til promille eller mister en lappen bare de finner det i blodet..

Kvinne, 53 år fra Aust-Agder
Når det gjelder amfetamin, er det fastslått at 0,300 mikromol per liter fullblod tilsvarer straffbarhetsgrensen for 0.2 promille. Fordi man ikke vet nok om sammenheng mellom konsentrasjonen i blodet og påvirkningsnivå (eller fordi det er sterkt variabelt), er det for enkelte rusmidler ikke fastslått verdier som tilsvarer høyere enn 0.2 promille. Dette gjelder blant annet amfetamin. Derfor vil man i saker som omhandler disse stoffene være avhengig av en individuell sakkyndig vurdering. Om du ble vurdert som ikke synlig ruset, vil du antageligvis få mildere straff om blodprøvene er positive enn om du i tillegg ble vurdert som ruset. Du kan lese mer om rusmiddelgrenser i trafikken her.
Når det gjelder hvor høye prøvene dine blir 4,5 timer etter at du inntok 0.2 gram, er dette umulig å svare på. Dette kommer blant annet an på styrkeforholdet i stoffet og egen toleranse for stoffet. Som en pekefinger er det normalt sett mulig å spore amfetamin i blodet i 1-2 dager etter siste inntak.