Amfetamin og alkohol

hei, en nevø er nylig lagt inn på psyk pga angst, veldig redsel etc pga amfetaminbruk. uvisst hvor lenge han har drevet med det, men det har også vært stort alkoholforbruk samtidig. kan angst i så voldsom grad oppstod etter kort tids bruk? han er i full jobb og fremstår som «normal», men faren har påpekt at han synes det har vært mye festing siden august. det jeg har merket er at han er rastløs og litt hektisk i måte å snakke på /væremåte og mye skryt av seg selv.

Kvinne, 52 år fra Vestfold
Det er ikke uvanlig å få angst etter å ha brukt rusmidler som amfetamin og/eller alkohol. Delvis kan rusmidlene i seg selv skape denne angsten, og i tillegg kan bruk av amfetamin medføre problemer med å sove og spise. Uten tilstrekkelig søvn og næring kan angsten som selve stoffet skaper bli forsterket, og oppleves som meget ubehagelig. Når det gjelder alkohol, kan akutte symptomer av angst dempes ved bruk, mens langvarig alkoholforbruk kan forsterke plagene på grunn av abstinenseffekten. Dermed er det lett å ende i en ond sirkel der man fortsetter å drikke for å dempe angsten som kommer fordi man drikker.
Her finner du mer informasjon om amfetamin og alkohol.