Alkohol på sydenferie.

Hei:) Jeg skal på sydentur til Tyrkia i juli, med 5 jenter og 5 andre gutter som er like gamle som meg. Det sier vell seg selv at når 10 ungdomer drar til syden, blir det en rimelig fylletur.. Spørsmålet mitt er, hvordan kontrolere hvor mye jeg drikker? Jeg er ofte ute her i Norge, og jeg drikkert alt for mye hver eneste gang. Jeg har alltid planer om å kontrollere meg, men ender alltid opp med alt for mye drikke slik at jeg dummer meg ut og har 0 kontroll. Det er ikke så farlig her i Norge, siden det alltid er typ 10 min unna huset mitt, så jeg blir hentet om det er alt for ille. Men nå er det i Tyrkia, med mange tyrkere og i et helt annet land, så jeg vil kontrollere meg! Jeg har prøvd å ta med lite drikke, men blir alltid tilbydt mer. Jeg har kontroll, så drikker jeg mer og mer, og tenker at et glass til aldri skader, så begynner vi med shotteleker osv, det er da jeg mister kontrollen. Og det er så irriterende, fordi jeg driter meg alltid ut og gjør noe jeg får høre i flere uker etterpå:(

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
Hvis du ønsker  bedre kontroll når du dikker så må du nok «jobbe» med saken: Du kan forsøke å kun holde deg til en bestemt mengde alkohol. Det er vanlig å få problemer med hukommelsen (blackout) fra omtrent 1,5 i promille, og alt ved 1 promille blir balansen dårligere, man begynner å snøvle og har mindre kontroll over bevegelsene. Mange blir også trøtte og sløve og man kan dessuten bli kvalm. Å ikke drikke noe særlig mer enn at man får 1 i promille er altså en god idé. Hvor høy alkoholpromille man får avhenger av flere ting. Kjønn, kroppsvekt, hvor mye man drikker, hvor fort, væskebalansen og om man drikker på tom mage, er alle viktige faktorer. Det hjelper å ikke drikke på tom mage. Hvis man har mat i magesekken når man drikker alkohol, vil det dempe rusen noe. Dette skyldes at man har enzymer i magesekken som bryter ned noe av alkoholen, og siden alkoholen da vil oppholde seg i magesekken noe lenger tid, vil mer av alkoholen bli brutt ned før den kommer over i tynntarmen, hvor mesteparten av alkoholopptaket skjer.  Du skal også tenke på at det tar noe tid fra du drikker til alkoholen blir tatt opp i blodet. Derfor bør du stoppe å drikke i god tid før du kjenner at du har fått nok. Det kan også hjelpe å drikke vann, eller annen alkoholfri drikke, mellom hver gang du drikker en øl eller drink, eller etter at du har drukket for mye. Ikke bare vil dette sørge for at du drikker saktere, men det vil også hindre deg i å bli uttørket, noe som er en av årsakene til bakrus. Vi anbefaler deg dessuten å ikke drikke shots men holde deg til  øl, da det er mye lettere å ha kontroll over alkoholinntaket når man drikker varer med lavt alkoholinnhold (som for eksempel øl eller rusbrus), enn drikkevarer med høyt alkoholinnhold (som for eksempel brennevin).