Venn som er rusavhengig

blue-question-markHei! Jeg har møtt en mann som jeg setter veldig pris på. Men dessverre er han alkoholavhengig, og han innrømmet det ovenfor meg i går kveld. Jeg er glad at han viser meg slik tillit. Men jeg er bekymret for helsa hans og eventuelt om han vil klare å fungere i jobben sin over tid. Selvfølgelig er jeg også bekymret for hvordan forholdet vårt vil utvikle seg. Vi har kjent hv.a. i ca 1 mnds tid. Jeg setter veldig pris på han, og tror han liker meg like godt. Jeg har sagt til han hvis han er for glad i alkohol, så ønsker jeg at han skal ha noen hvite dager. Da avskrive jeg ikke han helt. Men hvis det tar for mye av livet hans, har jeg også sagt at jeg vil trekke meg tilbake (dvs. hvis det blir for tøff for meg). Ønsker råd for hvordan jeg kan ha et forhold til et menneske som sliter så sterk med rus.

Kvinne, 45 år fra Oslo
Hvis han har et alkoholproblem som han ikke klarer å få bukt med på egen hånd, vil det beste for han være å søke hjelp. Du kan hjelpe han gjennom å oppfordre han til å søke hjelp (i første omgang snakke med legen) og å støtte han gjennom en vanskelig periode. Ut over det er det han selv som må gjøre jobben.
Du lurer på hvordan du kan ha et forhold til en som har et rusproblem. Alle mennesker og alle forhold er forskjellige, så det er vanskelig å svare helt generelt på dette. Vi vet for lite om situasjonen for å uttale oss noe særlig, men vi kan prøve. Vi tenker at du er sammen med denne mannen fordi han har kvaliteter du setter pris på. Fokuser på dem, og forsøk å støtte opp om en mest mulig rusfri hverdag. Det vil si at du for eksempel ikke drikker sammen med han. Et generelt tips er å ikke snakke nedlatende om problemet hans, og ikke overfokuser på det. Å kontinuerlig ta opp et problem, løser ingenting.
Det er flott at han har vært ærlig med deg så tidlig i forholdet. På denne måten får du bedre tid til å tenke over hva du ønsker og ikke ønsker for deg, og i et forhold, og du slipper ubehagelige overraskelser senere i forholdet. Slik vi forstår deg ønsker du ikke å avslutte forholdet kun på grunn av det han har fortalt deg. Det er et legitimt valg; en rusavhengig er mer enn sin avhengighet. Samtidig er det greit å være klar over at det kan være vanskelig å være sammen med en med et sterkt rusproblem. Det er også greit å tenke over hva du faktisk kan gjøre for han;  du kan ikke forandre han eller løse hans problem, det er det han selv som må gjøre.