Vanskelig for å stoppe å drikke

promillesymbol litenHei, jeg har aldri hatt et rusproblem ift regelmessighet, mer mengde når jeg først drikker. Kan fint gå to uker, eller mer, mellom hver gang jeg drikker, men hver gang jeg drikker blir jeg så full at jeg både mister kontrollen og også kan glemme ting jeg har sagt/gjort. I følge tilbakemelding fra andre blir jeg hverken sint, eller oppfører meg upassende på andre måter, men nå sist for eksempel tok jeg den første bussen som gikk, hjem fra et nachspiel, og havnet både på feil buss (havnet i en bydel i motsatt retning) og klarte også å sovne på bussen. Til slutt kom jeg meg til Majorstuen, og fikk tatt t-bane derfra, men helt forferdelig opplevelse som dere sikkert kan skjønne. Hva kan jeg gjøre for å få en slutt på dette? Har forresten hatt det sånn i mange år, kun et fåtall ganger klarer jeg å kontrollere meg. Alle sier jeg bare må bestemme for for å drikke mindre, men så enkelt er det ikke, både fordi jeg ofte fester med ukjente og fordi jeg virkelig har prøvd. Evt. ville alternativet vært å aldri drikke mer, men med sosialangst og vansker med å være blant andre uten å drikke, hadde livet mitt da blitt å kun være med meg.

Kvinne, 36 år fra Oslo
Det du forteller om er ikke uvanlig å oppleve , og årsakene til det kan være flere. Alkohol har den egenskap at den gjør oss kritikkløse etter noen glass. Allerede ved en promille på mellom 0.5 -1 blir en kritikkløs og risikovillig. Videre vil kritikkløshet og risikovilligheten bidra til at en ukritisk fortsetter å drikke uten å tenke over konsekvensene. Alkohol virker også inn på hukommelse og orienteringsevne. Det du har opplevde med å «rote» for å komme deg hjem er derfor ikke uvanlig ved høy promille. Hvis du går inn her på Folkehelseinstituttets fakaark kan du lese om hvordan alkoholen virker på sentralnervesystemet og kroppen forøvirg. Du kan jo tenke over hva du kan gjøre for å unngå å få så høy promille at du blir kritikkløs.
Her er noen gode råd for å begrense alkoholinntaket, og forsøke å holde promillen lav.
– bestem deg på forhånd for hvor mye du skal drikke
– drikk sakte
– drikk et glass alkoholfri væske mellom hver alkoholenhet
– spis godt før du begynner å drikke
– si fra til venner at du ikke skal drikke så mye slik at de kan ta hensyn  til det og kanskje minne deg på det utover kvelden.
Hvis du synes at dette kan være nyttige tips kan du jo prøve med denne «oppskriften», og kanskje unngår du å bli så beruset at du får problemer når du drikker alkohol.