Valium og paralgin forte

Min mor har en skade og kronisk sykdom som gjør at hun i mange år har fått medisiner. Jeg tror hun har fått skrevet ut for mye fra legen sin da jeg har skjønt hun har vært avhengig lenge. Det er noen år som jeg trodde hun ikke var så ille men hun har nok bare skjult det. Det er hovedsaklig valium og paralgin forte. Hun gjemmer tablettene for familien og hun spiser de opp veldig fort og vi merker hun er ‘rusa’ før hun er normal igjen i litt over ei uke før ny legetime, dette tilsvarer titalls tabletter hver dag. Problemet nå er at jeg bor jo ikke med henne og har litt problemer med å ta opp ting med henne, noe jeg føler jeg bør pga min lillesøster bor hos henne og vår mor er i tillegg til å være fjern og døsig, begynnt å bli aggressiv og truende mot min lillesøster. Når jeg prøvde å ta det opp sist, ble de aldri noe ut av det, men lillesøsteren min fikk ‘svi’ og måtte love å aldri snakke med meg om det mer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem, da hun truet med å sende lillesøster til psykolog sist gang noe som skremte selvfølgelig livet av 14 åringen. Far sier ingenting, blander han seg får han bare kjeft så han har vel gitt opp. Kan jeg kontakte legen hennes? Han har vel taushetsplikt ovenfor meg også selv om jeg ikke er hans pasient? Hva skjer om hun ikke får skrevet ut flere tabletter? Jeg er jo redd for at hun faktisk trenger så mange.

Kvinne, 27 år fra Aust-Agder
Du beskriver en situasjon som virker krevende, da særlig for din far og lillesøster. Du skriver at din mor kjefter på din far og truer din lillesøster. Dermed er det ingen som får snakket ordentligmed henne om hennes medisinbruk, noe som også medfører at hun kanskje ikke får hjelp hvis hun skulle trenge det. Du lurer på om du kan kontakte hennes lege. Det kan du selvsagt gjøre, men h*n har taushetsplikt og kan ikke gi deg noe informasjon om din mor. Det h*n kan gjøre, er å ta imot en bekymringsmelding fra deg som kanskje kan være nyttig i forbindelse med fornyelse av din mors resepter.
Du skriver at du er redd for at moren din faktisk trenger så mye medisiner som hun tar, og du lurer på hva som skjer hvis hun ikke får flere. Dette er vanskelig for oss å vite noe om. Men hvis legen får vite at hun viser atferdsvansker, kanskje som følge av medisinering, kan h*n foreta en evaluering for å finne ut om det er hensiktsmessig å dosere medisinen hennes annerledes eller eventuelt prøve andre medikameneter. Vi vil ikke tro at legen slutter brått med å skrive ut medisiner til en kronisk syk pasient, valium og paralgin forte er vanedannende og kan gi abstinensplager ved brå slutt. For å redusere abstinensplagene er det vanlig å bli trappet ned på denne type medisiner (i samråd med lege).
Hvis du føler for å prate med noen om dette kan du ringe oss hver dag mellom 11-19 (onsdag 10-21). Vi har også en chat som er åpen på hverdager mellom 14-17.