Sobril – abstinenser?

benzodiazepinerJeg fikk sobril 10 mg, for 5 år siden. Jeg har IKKE tatt de hver dag i 5 år. Jeg har hatt pauser der jeg ikke har tatt de på 6-8 mnd, og flere uker osv. Så har jeg en periode der jeg tar de hver dag, og kanskje 2-3 om dagen. Ene gangen brukte jeg 25 stykker på 2 uker. Så hadde jeg nesten 2 uker fri fra de. Jeg har aldri hatt nedtrapping på de, pga legen og psykiater sier det ikke er nødvendig på sobril. Men så leser jeg at benzo – abstinenser kan være farlige. Kan jeg få farlige abstinenser nå om jeg velger å slutte helt med de? Kan man dø av abstinenser?

Kvinne, 22 år fra Nordland
Det er mulig, og ofte anbefalt, å trappe ned på sobril om man har brukt det jevnlig over tid (særlig hvis dosene har vært ganske høye). Kan det hende legen og psykologen mente at det ikke er nødvendig å nedtrappe deg på grunn av måten du bruker sobril på? 25 stk 10 mg sobril på 2 uker vil si gjennomsnittelig 1.8 om dagen, noe som ikke er veldig høy dose. Det kan gå forholdsvist raskt å bli avhengig av sobril, men å ta 1.8 tabletter over to uker vil normalt ikke gi noe særlig med abstinenser i etterkant. Vi sier ikke at du ikke vil kjenne abstinenser, men at de mest sannynlig ikke vil være altfor sterke. Forhøyet uro og angst kan for eksempel forekomme, men disse følelsene kan også oppleves som sterkere fordi pillene ikke demper dem mer. Å ta sobril nå og da og i situasjoner/korte perioder hvor man føler det er nødvendig, er slik det er anbefalt å bruke sobril. Tar man det en gang i blant, er det ikke mulig å bli (fysisk) avhengig av dem. Da er det heller ikke noen grunn til å trappe ned på dem. Benzo-abstinenser er ubehagelig men svært sjeldent livstruende. Med den bruken du har nå trenger du ikke bekymre deg for at abstinensene er farlige.