Sammenheng mellom høyt alkoholkonsum og bruk av illegale stoffer

forebygging.noHei! Finnes det forskning som viser en sammenheng mellom et høyt alkoholkonsum og bruk av illegale stoffer? Altså at alkoholisme eller alkohol generelt kan lede til tyngre stoffer? Eller at tobakk kan lede til cannabisbruk?

Kvinne, 21 år fra Oslo
Spørsmålene dine er ikke så lett å besvare fordi det er forsket mest på sammenheng mellom bruk av cannabis og tyngre stoffer. Ofte betegnes disse teoriene som skal forklare sammenheng mellom bruk av ulike rusmidler (som oftest overgang til tyngre stoffer) for Gateway, Stepping Stone og Trapptrinnshypotese. Men, det å forklare slike sammenheng er ikke så enkelt, for rusmiddelet i seg selv kan nødvendigvis ikke isoleres som den eneste årsaken til bruk av tyngre narkotiske stoffer. I denne artikkelen på Forskning no. sammenlignes to grupper hvor den ene er «normale ungdom», mens den andre er ”problemgruppen” som var kjennetegnet av tidlige problemer med skole, foreldre, politi og venner, tidlig rusmiddeldebut og mer intensiv bruk av rusmidler. I problemgruppen mener forskeren at det er en klar trappetrinnseffekt der bruk av cannabis mer enn dobler risikoen for å starte med tyngre stoffer. I den samme studien til Bretteville-Jensen refererer hun også til bruk av alkohol som risikofaktor for tyngre narkotikabruk. Men, det er nødvendigvis ikke hasj eller alkohol som gjør at noen begynner med tyngre stoffer. En slik forklaring blir for enkel for bruk av tobakk og/eller rusmidler må også forstås i sammenheng med personlighet, sosiale og kulturelle forhold etc. Du kan lese mer om hva forskere tenker rundt det og finne andre relevante artikler på Forebygging.no.Når det gjelder spørsmålet ditt om forbindelse mellom røyking og cannabisbruk kjenner vi ikke til at det er forsket spesifikt på det.