Problemstilling til skoleoppgave om rus?

Hei, eg skal ha særemne om rusmisbruk/rus, men eg veit ikkje hva eg skal ha om i problemstilling. Har dere nokken tips? Eg har tenkt å lese bøkene Hvite niggere av Ingvar Ambjørnsen Hvit Natt av Bror Hagemann Bedøvelse av Elin Brodin. Vil dem egentlig fungere når eg vil ha om rusmisbruk?

Kvinne, 21 år fra Møre og Romsdal
Nå vet ikke vi hva slags type oppgave du skal skrive. Er det en oppgave om skjønnlitteratur med rusmiddelmisbruk som tema kan bøkene du foreslår være gode. Da kan du for eksempel ha som problemstilling å sammenlikne hvordan de tre forfatterne skildrer tilværelsen som rusmisbruker.
Hvis du er ute etter å skildre tilværelsen som rusmisbruker kan det være lurt å ta utgangspunkt i virkelige hendelser, og ikke i romanfigurer. Det kan også være greit å huske på at tidene endrer seg, og at det å være rusmisbruker på 80- og 90 tallet kan være ganske annerledes enn det er i dag. I en slik type oppgave kan det være aktuelt å forsøke og få tak i informanter som du kan intervjue, evnt lese rapporter om hvordan rusomsorgen fungerer. Forslag til informanter kan være personer som har rusmiddelproblemer, mennesker som jobber i ulike tilbud for rusmisbrukere eller ansatte i NAV.
Hvis oppgaven din en av en mer faglig karakter vil vi anbefale deg å finne litteratur som er mer faktaorientert. Aktuelle problemstillinger kan være «Hvor skadelig er egentlig festbruk av kokain,ecstasy, hasj, alkohol eller amfetamin?» «Hvordan kan bruk av rusmidler påvirke skolegang?» eller «Hvordan fungerer rusomsorgen i Norge versus et annet land i Europa?»  Du kan også ta en titt på vår hjemmeside under fanen «veiledning til skoleoppgaver». Lykke til!