Min mor er avhengig

promillesymbol_liten.png - 3.21 KbMin mor er avhengig av smertestillende tabletter (morfinpreparater) og alkohol. Jeg vet ikke hvor mye hun tar, men vet at det er store mengder. Hun har lagt på seg fryktelig den siste tiden, og er ikke i stand til å ta vare på seg selv. Hun har vært innlagt på avvenningsklinikk/ Trasopklinikken for ca 10 år siden og var rusfri i 7 år, men de siste 2 årene har vært fryktelige. Hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 45 år fra Oslo
Du skriver ikke om du har prøvd å snakke med moren din om hennes helsetilstand. Er det slik at hun også er bekymret for helsen sin og ønsker hjelp kan du tilby deg å følge henne til lege. Her kan hun få henvisning videre i hjelpeapparatet slik at hun kan få den hjelpen hun trenger.
Hvis moren din derimot ikke opplever situasjonen problematisk, og heller ikke ønsker hjelp blir det vanskelig. Du kan kanskje forsøke å melde din bekymring til hennes lege, h*n kan ta imot en bekymringsmelding uavhengig av taushetsplikten. Hvis legen får vite at moren din drikker mye vil h*n kanskje ta det opp henne i forbindelse med utskrivning av resept på sterke smertestillende tabletter.
Utover det er det ikke så mye du kan gjøre annet enn å snakke med henne, og forsøke å oppmuntre/motivere henne til å oppsøke hjelp. Hvis du ønsker å snakke med noen er du velkommen til å ringe oss, vi har åpent hver dag 11-19 (onsdager 10-21). Du kan også chatte med oss på hverdager 14-17.