mdma bivirkinger

ecstasyhei jeg har ett spørsmål angående bruk av mdma, jeg har tatt mdma 1 gang, og har ikke opplevd nedturen, var faktisk bare positiv dagen etter, plystret, sang og nynnet litt. jeg har vurdert å ta det en gang til for å klare å sette meg inn i en kompis sin situasjon. som en slags vennskaps terapi, og lurer på om dette kan ha en nedsatt hjernefunksjon eller livkvalitet. ingen i gjengen er i narkotika miljøet, og lurer egentlig om dette kan ha stor effekt på skolegang og jobb?

Mann, 20 år fra Østfold
Vi skjønner ikke helt hvordan MDMA kan hjelpe deg å sette deg inn i din venns situasjon?
Du lurer på bivirkninger av MDMA. Hvor alvorlige de er, kommer an på blant annet hyppighet av bruk og hvordan man tåler stoffet. Hvis man bruker ecstasy/MDMA regelmessig kan man oppleve å få langvarige psykiske lidelser som angst, depresjoner og tankeforstyrrelser. Man kan også få ulike typer angst og paranoia og panikkangst kan inntreffe selv lenge etter at stoffet ble tatt. Hvorvidt man er predisponert for slike lidelser er vanskelig å vite i forkant, noe som vil si at alle i utangspunktet kan få slike reaksjoner.  Grunnen til at man kan få sånne reaksjoner av MDMA er fordi stoffet forstyrrer hjernens evne til å regulere følelser. Slik sett kan bruk over tid føre til det du betegner som nedsatt hjernefunksjon og livskvalitet.
Du kan lese mer om ecstasy/MDMA her.