Mann med alkoholproblem i 11 år

Mannen min blir ikke definert som alkoholiker, men fastlegen har nå sagt at alkoholen styrer livet hans.. Han dro til legen nå for en henvisning til psykolog etter utroskap, og snakket da også om alkoholen. Han har aldri drukket seg full hjemme, men er ute på byn gjennomsnittlig 3 g i mnd og drikker seg sørpe full hver gang. Vi har 3 barn og jeg har bestemt meg for å gå fra han. Han skal ta i mot hjelp nå og lovt å bli avholds. Jeg tenker at jeg kanskje kan vurdere å gå tilbake om et år dersom han viser gjennom et år at han ikke rører alkohol. Er det sannsynlig at han vil klare å fortsette å holde seg unna alkohol dersom han har klart det gjennom et år? Da har han gått gjennom alle faser i et år hvor det er vanskelig å holde seg unna; sommer, høytider osv.. Han er ekstremt sosial og blir invitert ut hele tida, så det vil kreve enorm viljestyrke.. Hvilke tanker gjør dere dere?

Kvinne, 32 år fra Oslo
Din mann har lovet deg at han skal ta imot hjelp, samt bli avholds. Du skriver at du vurderer å gi han en ny sjanse om et år hvis han klarer seg uten alkohol til da og lurer på hva vi mener om det. Vi synes det er vanskelig å gi deg noen konkrete råd, hvorvidt en person klarer å holde seg unna alkohol er veldig individuelt. Vi tenker at det kommer veldig an på hva som er årsaken til at mannen din går ut og drikker seg så full, hvor sterk motivasjonen hans er, og om han får god hjelp. Det er også viktig at han er 100 % ærlig mot de han treffer i hjelpeapparatet hvis, f.eks terapi, skal ha noen god effekt. Statistisk sett er det mange som bestemmer seg for å slutte og drikke, og som ikke klarer det helt på første forsøk. Det er ikke uvanlig med en eller flere «sprekker», dette betyr nødvendigvis ikke at personen aldri vil klare å slutte. Det å endre drikkemønster er en prosess som kan gå over tid, og det er du som må finne ut om det å vente for å se om mannen din klarer det er verdt det (for din egen skyld) og om det er forsvarlig (for barnas skyld).