Lei av å drkke for mye – hva nå?

alkohol bildeHei. Jeg har drukket jevnt over 3-4 enheter (øl/vin) hver dag gjennom 6 år. Har i denne perioden strevd med livsproblemer samt angst og uro. Jeg har benyttet alkohol som selvmedisinering. Har gått i terapi, det har vært vellykket i forhold til å takle en del hendelser, men mine alkoholvaner har i den sammenheng vært en biproblemstilling. I lystige lag har jeg evne til å «nyte» alkohol uten å bli full og uten å bli dårlig dagene etter. Altså ikke selvmedisinering, men en positiv opplevelse. For ett år siden måtte jeg imidlertid melde meg arbeidsledig etter en større omstilling på mitt tidligere arbeidssted. Jeg har i løpet av dette året merket endring ved at alkoholbruken min har gått fra vondt til verre. Det betyr at jeg drikker meg bedøvet helt alene når min samboer sover. Det skjer omtrent en gang i uka. Jeg blir sjuk av abstinenssymtomer i flere dager, blir bedre – også skjer det igjen. Dette går ikke lenger. Opplever at jeg nærmest sidestiller alkoholtilgjengelighet med samboer, familie og venner. Jeg opplever det som svært slitsomt, leit, skammelig og ikke minst egoistisk. Jeg har siden sist sommer vært svært motivert for å kutte, har støttet meg på og funnet motivasjon i Fekjærs bok «RUS» og det faktum at jeg er så innmari lei meg selv. Jeg prøvde å kutte nå i høst, men skle utpå igjen. Jeg har nå vært nærmest alkholfri i 4 dager. (Trapper ned med en øl hver etter 24 time) Sliter litt med alkoholsug,uro, angst og hodepine, men ellers greit. Jeg er p.t ikke motivert for AA, terapi eller fastlege. Prøver å bli edru på egen hånd ved støtte av samboer og familie. Dette ble langt, men ut fra det jeg skriver – lurer jeg meg selv mon tro? Er det mulig å kunne klare å bli edru på egen hånd? Og kan dere evntuellt gi meg noen råd som jeg kan ta med på veien?

Kvinne, 48 år fra Oslo
Til det første spørsmålet ditt om det er mulig å kunne klare å bli edru på egen hånd er svaret utvilsomt ja. Faktisk klarer de aller fleste å få kontroll over sitt alkoholforbruk ved egen hånd. Det betyr selvfølgelig ikke at det er noe nederlag å be om hjelp, men det du gjør er ikke uvanlig. Når det gjelder råd om hvordan du skal gjøre det på egen hånd er Bergensklinikkens selvhjelpsprogram/kurs det vi kjenner best til. De skriver om kurset at du ved å legge inn informasjon om det selv utvikler et selvhjelps-verktøy som  hjelper deg med å håndtere situasjoner hvor du får lyst til å drikke alkohol og hjelper deg å ta kontroll over ditt alkoholforbruk. Kurset er kostnadsfritt og anonymt, og du finner det her.
Lykke til, og nøl ikke med å ta kontakt med oss igjen på vår hjemmeside, chat eller telefon 08588.