Kokain

Hei.. Hvis jeg vil legges inn for kokain og alkohol misbruk, hvordan gjøres dette i forhold til arbeidsgiver? Og ingen rundt meg syntes jeg er avhengig av noe som helst. Så hvordan skal jeg si til de at jeg vil ha hjelp?

Mann, 27 år fra Buskerud
Hvis du opplever at du har et problem med kokain og alkohol kan du kontakte lege og be om henvisning til behandling. ( Vær imildlertid klar over at legen har meldeplikt til fylkeslegen når det gjelder retten til førerkort, hvis han anser at rusproblemet kan ha konsekvenser i forhold til dette.) Du kan snakke med legen om hva slags type tilbud som kan passe deg, hvis du har lyst til å gjøre litt research på det selv i forkant av lege time kan du se oversikt over tilbud på frittsykehusvalg.no.
Hvordan du skal ordne eventuelt fravær med arbeidsgiver avhenger av hvilke rutinener de har der du jobber. Hvis du ønsker å finne ut mer av hvilke muligheter du har, og hva arbeidsgiver må forholde seg til anbefaler vi deg å kontakte AKAN for en samtale. De har spisskompetanse på rusproblematikk / arbeidsliv.