Kan jeg bruke medisin og hasj sammen?

Hei. Jeg har nå røyket hasj i omtrent et år. Er litt plaget med depresjon fra før og fant ut at jeg skulle slutte med hasj. Har nå fått medisin mot depresjon som heter efexor/venlafaxin å lurer på om det er farlig pga min hasjbruk før jeg sluttet? Hvor lenge må jeg eventuelt vente med å begynne på medisinen?

Mann, 23 år fra Oslo
Det anbefales alltid å være forsiktig med å blande rusmidler og medikamenter. Nå skriver du ikke hvor mye og hvor ofte du har røyket hasj, men vi tenker at det kan være greit for deg å være sikker på at ettervirkningene av hasjen er over før du starter på nye medisiner. En av grunnene til det er at hvis du har røyket en del kan du risikere å få abstinensliknende ubehag når du slutter. Hvis du begynner med nye medisiner med en gang kan det være vanskelig å skille eventuell effekt av ny medisin fra eventuelt ubehag av hasjabstinens. Du kan til og med tro at det er de nye medisinene som gir deg ubehag, når det egentlig er hasjabstinenser du opplever. Du kan lese mer om hasjabstinenser og varighet av dem i hasjguiden.