Jeg trenger hjelp

I dag fikk jeg vite at en god venninne av meg har blitt innblandet med narko dealere. Det startet med at hun var på besøk hos en bekjent og plutselig stormet det rundt 8 gutter i 20 alderen inn i leiligheten og begynte å slå hun andre jenten (X) fordi hun hadde stjelt fra de og skyldte dem penger. Venninnen min prøvde å hjelpe så hun sa at det var hun som hadde stjelt det, og da sa de at de skulle gi beskjed senere om hvor og når de skulle møtes så hun skulle betale de tilbake det «hun» skyldte. En måned senere fikk hun en melding om å møte de i byn med 800 kr. Venninnen min møtte de i byn med pengene og trodde alt kom til å gå over da, men disse folkene banket henne og slo og sparket hun! De har ikke gidd seg enda, og hun tør nesten ikke gå ute lenger for det er alltid forskjellige som kan bare ta henne med seg plutselig å skade henne. Dette har holdt på i over ett år nå, og X bryr seg ikke og viser ingen takknemlighet eller hjelpsomhey! Den eneste gangenhun Svarte når venninnen mkn ringte og fortalte om alt det de gjorde med henne og spurte hva hun skulle gjøre for å få de til å slutte var » nå når du har rotet deg opp i dette kommer du deg ikke ut igjen» så venninnen min vet ikke hva hun skal gjøre, for disse mennene finner henne over alt og de skader hun!
Hun tør ikke si det til foreldrene så hun finner på unnskyldninger om at blåmerkene kom fra gymtimer osv. Hun har betalt de flere 1000 kr for hun tør ikke slutte siden da sier de at de skal komme etter vennene hennes, og hun vil ikke at noen andre skal bli innblandet! En gang da de overfalt henne og slo skulderen hennes ut av ledd sa hun at hvis ikke de ga seg kom hun yil å ringe politiet, da sa de at hvis hun gjorde det kom noen andre til å overta og gjøre akkurat det samme mot henne som de gjorde. Min venninne er 15 år gammel og har ikke gjort noe for å fortjene dette annet enn å ta på seg skylden for noe hun inne har gjort. Hvordan kan vi få dette til å ta slutt uten at det blir verre? Bør politiet bli innblandet? Jeg har og hørt at andre fra dette miljøet kan hjelpe å få det til å slutte? Hun vet ikke hva de heter men hun kan gjenkjenne de!  (redigert)

Kvinne, 15 år fra Hordaland
Vi skjønner veldig godt at dette er vanskelig for deg.  Du er, med god grunn, bekymret for venninnen din og vet ikke hvordan du kan hjelpe henne. Vi tenker at dere er så unge begge to at hjelpen først og fremst bør komme fra noen voksne. Det er kjempefint at du vil hjelpe, med det er ikke ditt ansvar at venninnen din komme seg ut av dette. Det må noen voksne med god kjennskap til ungdom, vold og narkotika ta seg av. Men for at din venninne skal få den hjelpen hun trenger må noen voksne få vite hvordan hun har det, og det er mange du kan ta kontakt med som kanskje kan hjelpe. Har du for eksempel en lærer du kan prate med? Helsesøster eller rådgiver på skolen? Helsestasjon for ungdom eller utekontakt der du bor? Foreldrene dine? Det viktige er at du ikke blir sittende alene med din bekymring, men at du får pratet med noen om dette. Hvorvidt politiet skal inn i bildet kan du kanskje snakke med denne voksenpersonen om. Det er uansett ikke riktig at din venninne skal gå å ha det så vondt, og at de ansvarlige skal få lov til å holde på som de gjør, så det er fint hvis du klarer å få noen voksne til å ta ansvar.