Jeg blir alt for full hver gang jeg drikker

olflaske2Hei nesten vær gang jeg drikker alkohol så blir jeg så himla full. har hatt det sånn siden jeg begynte med alkohol. er det farlige i bli veldig full gang, blir man fortere alkoholiker? føler ikke jeg er noe alkoholiker, drikker ikke et par pils bare fordi jeg treger det. men drikker for sosialiteten og stemningen. hvilket 5 kjennetegn på alkoholiker er mest synlig ? takk for svar

Mann, 23 år fra Vest-Agder
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for men anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser. På spørsmål på om det er høyere risiko for å bli alkoholavhengig om man blir veldig full hver gang man drikker, er svaret ja. Jo oftere og mer man drikker, jo mer utsetter man seg for potensielle skader samt for å utvikle en alkoholavhengighet. Men det å drikke mer enn man har tenkt, er i seg selv ikke nok til å si at man har et alkoholproblem. Men det er allikevel ett av kriteriene for det man kaller «alkoholavhengighet.» Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Du sier ikke hvor ofte du drikker, så det er vanskelig for oss å vite om du har et problematisk forhold til alkohol. Vi anbefaler at du går inn på rushjelp.no og tester ditt forhold til alkohol.