Hva skal jeg gjøre når vennen min fryser i fylla?

olflaske2Det var en gang jeg festet, også var det en venn som ble altfor full. Han begynte å fryse, og vi pakket han inn i en dyne. Like etterpå kom det en mann og sa at vi ikke kunne varme han, fordi siden han er full så føler han noe helt annet og at han kan bli altfor varm og kvalm osv. Jeg lurer på om det var rett av oss å pakke han inn i en dyne eller om det var sant som denne mannen sa om at han kan bli dårligere?

Kvinne, 17 år fra Finnmark
Det stemmer at kroppen kan bli varm av alkohol. Effekten av alkoholkalorier fører til at kroppen forsøker å forbrenne alle alkoholkaloriene, noe som kan gi utslag i varmefølelse i kroppen. Alkohol virker dehydrerende, og kan i neste omgang føre til overopphetning. Når man drikker, mister man også varme mye raskere – kroppen er ikke i stand til å regulere varme og kulde på normal måte. Så det kan være at det var det som skjedde med vennen din. Vi tenker at det var riktig å forsøke å varme han (særlig om dere var utendørs, men det sier du ikke noe om).
Angående kvalmhet, det er en fare for at  berusete folk kaster opp, uavhengig om de er kalde eller varme. Ved høy promille er det også fare for å ikke våkne hvis en kaster opp og man kan derfor bli kvalt av sitt eget oppkast. Til neste gang: om du har venner som er overstadig beruset, bør dere ringe legevakt eller ambulanse.