Hva kan jeg som venn gjøre for å hjelpe?

kokainJeg har en venn som driver med både røyker hasj, og siffer kokain. Han skjønner selvfølgelig ikke selv at han har et problem, og jeg vil ikke være den vennen som har snudd ryggen til han hvis det skjer noe alvorlig.. Jeg syntes det er utrolig dumt at han i en alder av 18 år skal ødelegge livet sitt på grunn av en slik avhengighet.. Har dere noen tips om hva jeg kan si/gjøre for å hjelpe han? Jeg blir så redd for at det skal skje han noe..

Kvinne, 18 år fra Buskerud
Spørsmålet ditt er ikke lett å gi noe enkelt svar på. Vi vet ikke hva du tenker du kan gjøre for å hjelpe ham, men det vi kan anbefale er å ta samtale med han. Fortell han at du er bekymret for hans rusbruk og eventuelle konsekvenser av det. Spør han om hva hun synes om situasjonen selv, og om han tror han trenger hjelp. Hvis han mener hun trenger hjelp med problemene kan han kontakte helsestasjon for ungdom der han bor, eller snakke med fastlegen sin som kan henvise han videre til rett hjelp. Ut over det er det ikke så mye man får gjort annet enn å være en venn. Det går an å ta avstand fra rusbruken uten å snu ryggen til han som person. Å sette grenser for hva du finner deg i når det gjelder hans rusbruk (for eksempel nekte å være sammen med han når han er rusa) er ikke det samme som å snu ryggen til han.