Hasj

Jeg har en mor på snart 60 som røyker hasj og drikker hver dag.( Hun har ikke jobb ) Første blås blir tatt ca kl 12.00 og hun røyker ca en blås hver time til hun går og legger seg… og så blir det drukket ca 4 øl hver kveld. Jeg personlig er fortvila over det og blir sint og vet ikke hvordan jeg skal ta dette opp med henne. Og det kan umulig være noe bra for henne…? Kossen kan jeg gå fram med dette? Hilsen fortvila dattaer

Kvinne, 28 år fra Sogn og Fjordane
Vi skjønner godt at du er bekymret for moren din hvis hun har det forbruket av rusmidler som du beskriver, men dessverre er det veldig vanskelig å hjelpe personer med rusmiddelavhengighet, særlig hvis de ikke skjønner selv at de har et problem. Du lurer på hvordan du kan det opp med henne. Vi tenker at det kan være greit å begynne med å spørre henne om hvordan hun har det. Kanskje vil hun da nevne sitt forbruk av rusmidler selv. Du kan også forsøke å formidle at du bekymrer deg, og kanksje foreslå at hun tar en tur til legen sin hvis hun ønsker hjelp/behandling/terapi. Oppfordre henne gjerne til å være ærlig med legen sin, det er viktig for å få best mulig hjelp. Hvis hun det er vanskelig å snakke med lege kan du jo tilby deg å bli med henne.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som misbruker rusmidler:
-Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
-Spør personen om hans/hennes rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
-Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
-Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
-Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: «Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: «Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
-Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
-Ikke kritiser personens rusbruk.
-Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Om din mor ønsker kan hun ta en titt på denne siden som Bergensklinikkene har utviklet. Her kan man teste sitt forhold til alkohol og cannabis, og det finnes et selvhjelpsprogram tilpasset mennesker med problematisk bruk av disse rusmidlene.
Dersom du trenger å prate med noen om din situasjon er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19 (onsdager 10-21). Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17.