Hasj

Hei, jeg har røyka hasj/weed 3 ganger i mitt liv og jeg gjorde det fordi jeg har en tendens til å bli irritert/sint over små ting og lurer på hvor farlig det egentlig er. Og hva gjør det med kroppen fysisk?

Mann, 13 år fra Akershus
Hasj har mange skadevirkninger, og hvilke skadevirkninger man opplever avhenger bl.a. av hvor ofte og hvor mye man røyker, men også av individuell sårbarhet. Desto mindre, og sjeldnere, man røyker desto mindre er sjansen for å bli avhengig og få problemer. Hasj har bl.a. en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og korttidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer.
THC (det viktigste virkestoffet i hasj) er fettløslig, og stoffet kan således lagres i fettvevet i kroppen. Om man røyker hasj oftere enn én gang i uken, vil derfor dette kunne føre til en opphoping av THC i kroppen, noe som forklarer den lange påvisningstiden for hasj i urinen. Abstinensreaksjoner kan oppstå når man forsøker å slutte etter lengre tids bruk. Søvnforstyrrelser, svetting, muskelverk, hodepine, dårlig mage, nedstemthet og nedsatt allmenntilstand, er noen eksempler på slike abstinenssymptomer. Mange vil også bli irritable. Dette er kanskje ikke veldig alvorlige symptomer, men de kan være ille nok til at man fortsetter å røyke. En vanerøyker vil da altså ikke lenger røyke for å ruse seg, men for å unngå abstinenssymptomene, og man kan si at han/hun har blitt avhengig. Symptomene vil imidlertid stort sett gi seg i løpet av en 12 dagers tid etter at man har sluttet å bruke stoffet.