Forloveden min drikker

olflaske2Jeg er forlovet med en mann som drikker svært ofte. Han drikker ikke så han blir full, som regel. Han drikker 4 øl daglig, flere dager i uken. Noen ganger drikker han en 10 pakning, og da er det vanskelig å være meg. Han sier at jeg er kontrollerende, og sier ting som gjør forferdelig vondt. Og når han lover å ikke drikke, går det en uke også er det over på øl-rutinen igjen. Han avfeier mine ønsker om å la være å drikke, og sier jeg bare vil kontrollere. At jeg ikke bryr meg om ham. Økonomien vår er heller ikke sterk, så øl-innkjøpene går hardt ut over dette. Jeg er desperat og vet ikke hva jeg skal gjøre. Det gjør så vondt, for jeg er så inderlig glad i ham. Hva kan jeg gjøre? En gang kjøpte han en flaske med Jack Daniels, som skulle være for flere kvelder. Han drakk hele og han lå på gulvet, og jeg ringte nesten ambulanse. Hva skal jeg gjøre? Jeg trenger råd….

Kvinne, 24 år fra Oslo
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg. Du skriver at han sier at du er kontrollerende og at han sårer deg. Du sier også at han bryter løfter om at han skal slutte å drikke. Som du har merket, så er det vanskelig å overbevise noen som ikke klarer eller vil slutte å drikke med å slutte. Slik vi forstår situasjonen har du allerede forsøkt å prate med han, lage avtaler med han og vist han at du er bekymret. Det høres ut som om du har gjort det du kan gjøre. Vi tenker at det er vanskelig å leve i et slikt forhold, samtidig som vi antar at det er grunner til at du blir i forholdet. Om det er flere grunner til å bli enn til å gå, må du ta valget om selv.