er mor alkoholiker?

vinflaske og -glassFar mener mor drikker en kartong vin i uka og har gjort det i 5-6år. Det er rødvin og kun det hun drikker. Jevnt, 2-3 glass om dagen kanskje.hun synes å ha «kontroll» da hun fungerer bra i jobb, fortsetter som før med alle daglige gjøremål og følger opp som mor og bestemor noe hun er flink til. Vi barna har ikke merket at hun drikker da vi ikke bor der lengre. I følge far så fungerer det veldig dårlig mellom dem sia hun luredrikker og avkrefter at hun drikker over far. Stor belastning på han og han vurderer å gå fra henne.dårlig stemning. Han er redd hun skal dra på jobb påvirket. Hun har kun vært full en gang jeg har sett på en fest. Vi barna merker ikke noe av dette., men blir bekymret. Har spurt hu en gang om det, men hun blåser det bort. Hva skal vi gjøre? Hvor mye alkohol er utover det normale.

Kvinne, 27 år fra Oppland
Situasjonen du beskriver er nok dessverre kjent for mange. Problemer som «hva er for mye alkohol?» og «hvordan ta det opp med dem det gjelder» er vanskelige å svare på fordi det er så mange individuelle faktorer som påvirker. Det er ikke sikkert at moren din synes hun drikker for mye, og selv om faren din opplever alkoholinntaket som stort og problematisk kan hun selv synes at det er helt greit. Dermed blir det vanskelig for han å «få henne til å forstå at hun har et problem».
Når det gjelder mengde, angis alkoholkonsum i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller 4 cl sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for menn, og mer enn 13 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser. Det skal også nevnes at det da ikke menes at det er uskadelig å innta 20 SE på en gang, meningen er nok at det skal fordeles utover ukens dager slik at gjennomsnittsinntaket blir ca 2-3 SE daglig. I tillegg  kan det sies at du har et alkoholproblem om du drikker på feil sted (for eksempel i bilen), til feil tid (for eksempel om morgenen), eller feil mengde (slik at man blir for full) i forhold til samfunnet og normene rundt deg.
En kartong tilsvarer 4 flasker vin, det vil si i overkant av  en halv flaske om dagen hver dag i løpet av uken. Noen vil kanskje mene at det ikke er så mye, men det er absolutt over anbefalt maks inntak. Og hvis faren din har problemer med å akseptere dette inntaket, er det jo et problem for familien din. Om hun drikker i smug og/eller lyver om hvor mye hun drikker, kan det være tegn på at hun har problemer knyttet til sitt eget inntak. Uansett kan det virke som at foreldrene dine har problemer som de kan trenge hjelp med å løse. Vi tenker at dette på ingen måte er din oppgave, men kanskje du kan tipse foreldrene dine om å oppsøke et familiievern kontor? Der kan de få hjelp til å snakke sammen på en hensiktsmessig måte.  Hvis du føler at du trenger å prate med noen om disse tingene er  du velkommen til å kontakte oss på telefon hver dag 11-19 (onsdag 11-21) eller på chat hverdager 14-17.