cannabis

hei, jeg har røyka mariuana siden slutten av sommer 2013, ca 3 ganger i uka og ganske hyppig i julen. Hvor lenge må jeg gå uten cannabis før det er ute av urinen? Hjelper det å drikke mye vann (urinere ofte)?

Mann, 21 år fra Sør-Trøndelag
I urinprøver kan cannabis spores i lengre tid, avhengig av hvor lenge stoffet er brukt og hvor ofte man har røykt. Hvis du har røykt daglig fra i sommer til nå , vil thc kunne spores i urin i 6-12 uker etter siste inntak. Men dette er svært individuelt og blant annet avhengig av omfang av bruk og styrke på stoffet. Når det gjelder manipulering av urinprøver, er det slik at laboratorier kan sjekke ph-verdien i urinen. Hvis man prøver å vanne ut urinen ved å drikke mye vann, kan det føre til  at ph-verdien blir unormalt høy eller lav og er en indikasjon på at noe ikke stemmer. Prøvene kan da regnes som ugyldige, og nye prøver vil bli tatt. Å drikke mye vann vil ikke få cannabisen «ut av systemet».