benzo

hei har litt problemer med benzoer…har brukt de på lovlig vis(resept) mot søvnløshet og mot angst, men noen ganger i veldig store doser over hva anbefalt fra lege.. Først fikk jeg sobril, vanlig dose virka ikke så jeg tok flere og flere og tilslutt en mega overdose som fikk meg til å gjøre noe meget dumt som jeg aldri ville gjort hvis jeg ikke var rusa på disse.. Så prøvde jeg vival, samme med disse først vanlig dose så overdose, men ingen av delene hadde noen som helst effekt(merkelig for jeg tok over 40 x på en gang) Imovane: gikk på de fast i over 3 år..de første 2 år brukte jeg 7.5 mg før jeg la meg…hjalp kanskje noe(ikke mye), men etterhvert tok jeg flere og flere samtidig og fikk tilslutt en blackout hvor jeg gjorde div utrolig dumme ting.. flunipam: tok normal dose og siden denne faktisk hjalp meg til og sove tok jeg ingen flere enn legen anbefalte, MEN da jeg kom til legen sa han at jeg måtte slutte med disse og har siden lest at de har blitt avregistrert eller noe sånnt så det er vanskelig/umulig? å få tak i de på lovlig vis? mogadon: tok bare normal doser i 3 uker…virka ingenting stilnoct: ok…sobril og imovane fikk meg til å gjøre dumme ting, men stilnoct topper alt..snart må jeg inn til soning i 3 måneder pga hva jeg gjorde under en overdose stilnoct…husker INGENTING av hva jeg gjorde eller hvor mange jeg tok, men er klart at jeg gjorde det så får vel bare sone da…
xanor: ok, har tabba meg ut på de fleste benzoer og lignende preparater så siden dette kan være siste sjangsen jeg får så bestemmer jeg meg for å ta anbefalt dose uansett om det virker eller ikke. Merker veldig god angstdempende effekt uten å ta for mye(tar 1-2 x 1 mg tablett ved behov) og tar dette kanskje bare 1-3 ganger per måned.. Har lest mye om alle disse medikamentene og ser ut som om blant benzo er xanor/rivotril(ikke prøvd) og flunipam liksom værstingene, min personlige erfaring er at de «svakere» medikamentene har enten ingen effekt eller for mye effekt (hvis man tar litt for mye siden lav dose hadde 0 effekt) Så…de 2 sterkeste medikamentene (xanor/flunipam) hadde positive virkninger uten bivirkninger, mens de svakere medikamentene hadde VELDIG uheldige bivirkninger siden jeg tok flere og flere for å se om det hjalp noe(jaja min skyld, jeg vet, men etter episoden med stilnoct kan jeg garantere at jeg aldri tar mer enn anbefalt dose av noe som helst medikament) spørsmålet er: droppe ALT av benzoer siden jeg har hatt problem med overdoser….eller fortsette på xanor siden jeg ikke har hatt problemer siden? har forresten gått over 1 år nå uten problemer..men er litt bekymra fremdeles for å ta for mye…

Mann, 31 år fra Buskerud
Det høres ut som at du har gjort deg endel erfaringer med disse medikamentene, og vi synes det er bra at du bruker disse erfaringene til å ta et standpunkt til hvordan du vil ha det i tiden fremover. Alle de medikamentene du nevner gir økt toleranse ved hyppig bruk, det vil si at du trenger stadig større doser for å oppnå effekt. Det er også slik at Z-hypnokia (Imovane og Stilnoct) er innsovningsmedisiner og ikke angstdempene midler. For å få optimal effekt av disse er det viktig å holde seg til anbefalt dose, samt legge seg ned for å sove med en gang tablettene er inntatt.
Hvorvidt du bør droppe alle typer benzidiazepiner er vanskelig for oss å ta noen stilling til, det kommer helt an på hva som er årsaken til at du (kanskje) trenger dem. Vi tenker at dette er noe du må snakke med legen din om, h*n er den som kjenner deg og ditt behov. Men fordi du har hatt problemer med å holde deg til avtalt dose vil vi på det sterkeste oppfordre deg til å bruke denne typen medikamenter med stor aktsomhet. Snakk gjerne med legen om dette også slik at dere sammen kan komme til en ordning som fungerer bra for deg.