Amfetamin

Min datter på 19 år er kjæreste med en som bruker amfetamin. Har fått vite at hun også har prøvd dette en gang. Jeg vet ikke om jeg tror henne da hun har endret seg veldig etter de ble sammen. Vekttap, dårlig søvn, men sover til gjengjeld veldig lenge når hun først sovner. Hun har også fått tilbake depresjon. Hvor raskt blir man avhengig av dette, kan jeg stole på at hun kun har prøvd dette en gang, eller er sannsynligheten liten for at det stemmer?

Kvinne, 40 år fra Nord-Trøndelag
Amfetamin er i likhet med bl.a. kokain og ecstasy sentralstimulerende stoffer som blandt annet innebærer at brukere undertrykker søvnbehov og sultfølelse. Det fører igjen til vekttap og dårlig søvn som du beskriver. Depresjoner er heller ikke uvanlig blant amfetaminbrukere. Når det gjelder avhengighet, er det nok den psykiske tilvenningen som er den viktigste faktoren når det er snakk om amfetamin. Personer som bruker amfetamin, beskriver ofte en enorm lykkefølelse, et ”kick”, som kan oppleves allerede etter den første dosen. Hvor fort man blir avhengig av denne «lykkefølelsen», er vanskelig å svare på, for det er veldig individuelt.
Hvorvidt du kan stole på at datteren din kun har prøvd en gang er vanskelig for oss å vite noe om. Rent generelt kan vi si at et tegn på hyppig bruk / avhengighetsutvikling er at brukeren mister mer og mer interesse for ting som ikke er relatert til amfetaminbruk, og kontakten med det vanlige samfunnet kan bli av liten betydning. Hvis periodene med dårlig søvn er hyppige og vekttapet fortsetter kan også det være et tegn på at hun bruker/har brukt mer enn en gang.