Alkolisme

vinflaske og -glassHei har en samboer som drikker veldig mye,dette går utover både meg og våres 2 felles barn på 11 år tvillinger. Hun blir kranglete så jeg reiser ofte bort sammen med barna. Hva gjør jeg. Her er det snakk om store mengder.

Kvinne, 44 år fra Hedmark
Du sier at samboeren din drikker store mengder alkohol og at det fører til mye konflikter i hjemmet. Det er ikke en situasjon som er god for deg eller for barna, og vi synes det er bra at du ønsker å ta tak i situasjonen. Når det står på som verst, er det nok greit å ta barna vekk fra situasjonen, men det er ikke en god løsning over tid. Nedenfor kan du lese noen tips om hva som kan gjøres.
– Hvis hun selv innser at hun har et problem og ønsker å ta tak i det, bør hun snakke med fastlegen sin. Fastlegen kan henvise henne til riktig behandling, enten det er avrusning, døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold. Dere kan gå inn på Fritt sykehusvalg og se litt på hva slags tilbud som finnes i deres region (Helse Sør-Øst). Hun kan også ta en titt på rushjelp.no. Her finner hun en test hun kan ta i forhold til sine alkoholvaner, samt et selvhjelpsprogram. Siden er utviklet av Bergensklinikkene.
– Det kan være en idè å ta kontakt med Familievernkontoret. Her kan dere som samboere få en terapeut å snakke med. Familievernkontoret kan ta i mot hele familier, hva som er best for dere, kan du diskutere med de på familievernkontoret i forkant. I Hedmark finner du kontorer i Hamar, Tynset og Kongsvinger. Man trenger ingen henvisning til Familievernkontor.
– Det er ikke lett å være pårørende til en rusmisbruker. Heldigvis finnes det steder å henvende seg for pårørende. I din situasjon kan Al-Anon være et godt alternativ. I Hedmark finnes det grupper i Hamar og i Valdres.
Her kan du få tips om hvordan å snakke med noen om deres rusproblem. Guiden er rettet mot folk som bruker cannabis, men har gode tips som også kan brukes i samtaler med en med alkoholproblemer.
– Du er velkommen til å ringe til oss på RUStelefonen 08588 for en samtale. Vi har åpent hver dag 11-19 (onsdager 10-21).