Alkoholisme

Hei Jeg har drukket 05- 1 liter ren vodka hver dag i nesten 18 år. Alle mine prøver er fine bortsett fra forhøyet alat og asat selvsagt. Jeg må jo likevel slutte. Jeg har en ansvarsfull jobb og familie men jeg er ikke lykkelig lengre og har angst som igjen fører til at jeg drikker hver dag. Jeg trenger en tryllestav.

Kvinne, 45 år fra Sør-Trøndelag
Som du sikkert vet så finnes det dessverre ingen tryllestav, så hvis du vil gjøre noe med dette, må du nok jobbe med saken. Dine opplevelser er ganske vanlige i sammenheng med rusproblemer. Det er høyst forståelig at det å forandre på et mønster man har hatt i mange år fører til følelsesmessige reaksjoner som de du beskriver. Motivasjon for endring er alltid skiftende og det er derfor anbefalt å gripe sjansen når motivasjonen er høy. Det finnes hjelp å få, men for å bli hensvist til riktig type behandling trenger du en henvisning fra fastlegen eller en ruskonsulent på NAV.
Helsedirektoratets retningslinjer knyttet til førerkortforskriftens helsekrav gir lege/behandler meldepikt ved mistanke om omfattende rusmiddelmisbruk. Dette kan føre til at du får førerkort inndratt.
Hvis du ikke vil  ta dette opp med lege kan du kanskje kontakte anonyme alkoholikere , de har ikke meldeplikt. Du er også velkommen til å kontakte oss for en prat, vi har åpent hver dag 11-19 (ons 10-21). Du kan chatte med oss på hverdager 14-17.