alkohol og annen rus

hei Har i den siste måneden drukket 0.5-1 liter sprit hver natt, før dette har jeg også drukket en del men som oftest bare 1-2 ganger i uka…lurer litt på hvor lang tid det tar og hvor mye man må drikke før man blir avhengig og kroppen blir helt ødelagt av dette? Føler meg jo ikke dårlig dagen etter eller noe sånnt, men skjønner jo at dette kanskje ikke kan være helt bra for meg..

Mann, 31 år fra Buskerud
Hvor mye og lenge du tåler å drikke før du blir avhengig og/eller kroppen tar skade er individuelt, og det er derfor vanskelig for oss å gi deg noe helt konkret svar. Fysisk alkoholavhengighet innebærer at kropp og hjerne blir vant til å være påvirket av alkohol, og dermed reagerer med ubehag (abstinenser) når alkoholen uteblir. Akkurat hvor lenge du må drikke for at denne avhengigheten oppstår en som sagt individuelt, men du kan jo tenke deg at «vanlig» fyllesyke etter bare en dags drikking også er en abstinensreaksjon. Psykisk alkoholavhengigihet handler om en veldig sterk trang til å drikke selv etter at eventuelle abstinenser er over. Les mer om alkoholabstinenser og avhengighet.
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for menn, og mer enn 13 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser. Overdreven bruk av alkohol gir økt risiko for skader, og slik du beskriver det får du i deg mye mer enn hva som regnes som forsvarlig. Så du har helt rett i at dette ikke er bra for deg, og selv om du kanskje ikke har tatt noe særlig skade av forbruket ditt enda betyr ikke det at det vil fortsette slik.
Hvis du føler at du trenger hjelp til å evaluere alkoholvanene dine og evnentuelt oppfølging dersom du bestemmer deg for å redusere inntaket ditt kan du sankke med legen din om dette. Der kan du også få henvisning videre i hjelpeapparatet hvis det er nødvendig. Om du synes det er ubehagelig å ta opp dette med legen, eller føler at du ikke trenger så omfattende hjelp kan du ta en titt på rushjep.no, der har de kartleggingsverktøy og nettbasert selvhjelpsprogram.