alkohol

vinflaske og -glassJeg har lurt på dette lenge, men jeg er redd for at jeg har et problem med alkohol. Dette skremmer meg veldig fordi jeg er bare 21 år og føler på ingen måte at jeg burde være eller passer på noen som helst måte til beskrivelsene med alkohol problem. Jeg går til samtaler med en person på grunn av noen psykiske problemer men jeg tørr ikke å fortelle personen der det for er redd om jeg kanskje overtenker ting. Jeg drikker ikke hver dag, men omtrent. Kan tenke at jeg kanskje tar meg 4 øl ca opptil 5/7 dager i uken. Jeg kommer på ingen måte på hvorfor jeg drikker så mye og så ofte fordi ting blir ikke bedre av den grunn, men slapper så ekstremt mye mere av og jeg liker alt for godt den følelsen. trenger jeg hjelp og hva burde jeg gjøre?!

Kvinne, 21 år fra Hedmark
Vi skjønner at det ikke er noe godt å gå rundt å tenke på om du har et alkoholproblem. Samtidig er det bra at du tenker mye på det – på den måten er du bevisst på at du er i ferd med å få problemer, og kan ta tak i det før problemet blir større.
Alkoholkonsum angis ofte i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8 g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). 1-3 alkoholenheter per dag regnes som et moderat forbruk for voksne over 40-50 år, antageligvis mindre for unge mennesker. Risikoen for skader på en rekke indre organer øker ved daglig inntak av tre alkoholenheter, for eksempel 3 små glass vin om dagen. Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for menn, og mer enn 13 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser. 4 øl 5-7 dager i uken er 20-28 SE alkohol i uken, noe som du ser er en del høyere enn det som er anbefalt å holde seg under.
Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Hvorfor og hvordan man drikker har også mye å si på om man har et alkoholproblem. Du sier at du ikke føler at det blir noe bedre av at du drikker. Men videre sider du at du slapper mer av og liker følelsen.
Du sier at du går i samtaler på grunn av psykiske problemer. Vi tenker at dette ikke er noe du bør være redd for å ta opp med den du snakker med. Det er dine følelser, og uansett om du overtenker eller ikke, er det likevel noe du tydeligvis har behov for å snakke om. Terapeuten din er nok ikke ukjent med at folk med psykiske plager også bruker rusmidler, og vil nok ikke dømme deg. H*n er jo der for å hjelpe deg gjennom en tøff periode, og om du ikke er ærlig med hva du gjør og tenker, blir samarbeidet mellom dere vanskelig. Å snakke med h*n om dette, kan hjelpe deg å systematisere tankene dine, og til å endre mønsteret. I mellomtiden kan du jo se på denne siden. Linken fører deg til Bergensklinikkene sin side Rushjelp.no. Her kan du teste ditt forhold til alkohol, og du kan også finne et selvhjelpsprogram.