alkohol

Hei. I det siste så har jeg ikke kunne sovet mere enn 4 timer i strekk før jeg våkner igjen! Og jeg drikker vel 4 – 5 ganger i mnd! Så lurer på om det er noe tegn til alkoholiker siden jeg ikke får sove så godt for tiden.

Mann, 22 år fra Vest-Agder
Alkohol har en både sederende (beroligende) og stimulerende effekt. Sedasjonen inntrer vanligvis når alkoholkonsentrasjonen i blodet faller. Alkohol i moderate mengder påvirker søvnkvaliteten, bl.a. ved at REM-søvnen undertrykkes. Søvnrytmen kan også forstyrres ved at siste halvdel av søvntiden blir avbrutt av nattlige oppvåkninger etter at all alkohol er blitt eliminert fra blodbanen.
Det er dokumentert redusert oppmerksomhet og økt reaksjonstid dagen etter lavt til moderat alkoholinntak  Det er altså grunn til å advare mot alkoholbruk for pasienter som har søvnproblemer – selv om moderat inntak har en sederende effekt, reduseres søvnkvaliteten.( Kilde: Tidsskrift for Den norske legeforening.)
Grunnen til søvnproblemene dine kan skyldes så mangt og behøver ikke ha noe med ditt alkoholinntak å gjøre. Å drikke 4 – 5 ganger i måneden er et ganske moderat forbruk og behøver ikke ha noen innvirkning på søvnen generelt. Vi anbefaler deg å ta opp søvproblemet med legen din, men vær obs på bruk av sovemedisin. De bør brukes med forsiktighet pga av fare for avhengighet.