Alkohol

Hei. Jeg har en far som har et problem med alkohol. For noen år siden gikk jeg og søsteren min til barnevernet, og da han ble konfrontert med det, sa han at det ikke var noe problem. Han sa at han ville jo ha oss der, så han skulle skjerpe seg. Noe han gjorde, men kuttet det ikke helt ut. I den siste tiden har det blitt mere igjen, og i noen tilfeller har jeg opplevd at han har vært på rommet mitt, for å ha tatt alkohol som tilhørte meg. Kanskje er det domt av meg å ha alkohol på rommet, da jeg vet at det kan føre til fristelser for han. Jeg lurer på om hva jeg kan gjøre for å helpe han, selv om han ikke ser på alkoholen som et problem? Han drikker for det meste i det skjulte, og det virker som at det er både i ukedagene og i helgene.

Kvinne, 20 år fra Nord-Trøndelag
Det er vanskelig å vite hvordan du skal gå frem når noen du bryr seg om drikker for mye. Kanskje du kan snakke med faren din om hva hans drikking gjør med deg, og hvorfor du er bekymret for han. Hvis du synes det er vanskelig å ta ddet opp med han kan du jo vise han henvendelsen du har sendt til oss. Muligens vil han da forstå at du ønsker ham godt og at du bryr deg om han. Når det gjelder dette med å oppbevare alkohol på rommet, kan det kanskje være ok å unngå det for å vise at du støtter han.
Det er ikke alltid så lett vite hva som egentlig er et kontrollert alkoholkonsum. Han, eller dere sammen, kan teste konsumet her.
Hva er egentlig et unormalt høyt alkoholmisbruk? I den medisinske terminologien bruker man standardenheten SE, (1 SE =12,8 g) for å kartlegge om et menneske drikker mer enn det som er normalt. Som en generell regel vil 1 vanlig pils på 0,33 ha 1 SE, det samme har et glass vin og en drink som inneholder 2 cl brennevin på 40 %. Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE pr. uke for menn anses som potensielt skadelig. Hvis man skal ta dette som et utgangspunkt, bør ukeskonsumet ikke være høyere enn 6.6 l øl for menn.
Ønsker du eller faren din å prate med noen eksterne personer om sitt alkoholforbruk er han velkommen til å ringe RUStelefonen 08588 ( 11- 19,langåpent onsdag 10 -21) dere kan også chatte med oss på hverdager ( 14-17).