Urinprøve

cannabisHei, jeg har røyket hasj 3 ganger i hele mitt liv. Sist gang var for en uke siden, og nå må jeg mest sannsynlig ta en urintest. Leste et sted at å drikke kjempemye vann kunne redusere utslaget på testen, og forbrenning under fysisk aktivitet. Har dette en virkning? Og hvordan vil resultatet av prøvene bli?

Kvinne, 16 år fra Oppland
Kreatin finnes naturlig i kroppen. Mesteparten av kroppens lagre med kreatin er å finne i muskulaturen, hvor det fungerer som et energireserve for musklene. En del kreatin utskilles gjennom nyrene i urinen som kreatinin. Kreatinin målt i urin benyttes også som et enkelt mål på konsentrasjon av urinen, ved for eksempel rusmiddelanalyser. Ved rusmiddelanalysene kan unormalt tynn urin (lave kreateninverdier) vanskeliggjøre analysene og kan indikere manipulert prøve. Høyt inntak av vann kan medføre at konsentrasjonen av rusmidler faller under påvisningsgrensen og rapporteres som negative, eller falsk negative og ugyldige. I slike tilfeller vil man risikere å ta nye prøver.  Fysisk trening vil ikke ha noen innvirkning på resultatet av en urinprøve. Et engangsinntak av hasj vil kunne spores i urinen i ca. 1 uke. Har man brukt det jevnlig over tid vil det kunne spores i opptil flere uker.