Typer Alkohol

promillesymbol litenHei. Jeg har et skoleprosjekt om alkohol. Jeg lurer på: Hva er de vanligste og mest kjente typene alkohol, og hva inneholder de? (promille osv..) Håper dere kan forklare meg dette på en ganske enkel måte. Takk på forhånd.

Kvinne, 14 år fra Vest-Agder
Det finnes flere hundre typer av stoffet alkohol. Du kan lese mer om det her.
Den alkoholen man drikker heter etylalkohol eller etanol, som vi bruker i øl, vin, brennevin og sprit. Alkohol er en klar lettflytende væske, som finnes i alkoholholdige drikker.
Alkohol er det mest vanlige rusmiddelet i Europa i dag. Alkoholholdig drikk er en væske som hovedsakelig består av smakstilsatt vann og det kjemiske stoffet etanol (etylalkohol). Alkohol utvinnes ved at det oppstår en gjæringsprosess av sukkeret i frukt (druer), grønnsaker (poteter) eller kornprodukter, som danner etanol. Det finnes mange ulike typer alkohol. Mengden av alkohol i produktene varierer. De vanligste typene alkoholholdig drikk er:
• Øl: Øl er den type alkohol som på verdensbasis er mest utbredt. Det finnes derimot mange ulike typer øl, og de fleste er fremstilt av kornprodukter. De fleste øltyper som er i salg i Norge, har et alkoholinnhold på 3,5 – 4,75 volumprosent alkohol. Alkoholfritt øl kan inneholde opptil 0,7 volumprosent.
• Vin: Vin er basert på gjæret druesaft og har som regel et alkoholinnhold på 10-13 volumprosent, men det finnes noen mer konsentrerte viner med et alkoholinnhold på opptil 17 volumprosent.
• Brennevin: Drikker som f.eks. whisky, vodka, tequila og rom. Disse produktene varierer fra 22 – 60 volumprosent alkohol.
• Cider: Cider har som regel en fruktig og søtlig smak. Alkoholstyrken i cider varierer fra 0,9 til 8,4 volumprosent.
• Rusbrus («alcopops»): Søte drikker med ulike farger og fruktssmaker. Rusbrusproduktene  er gjerne drikker basert på gjæret fruktsaft, eller de er ferdigblandede brennevinsbaserte drikker. Rusbrus har oftest et alkoholinnhold på 4 – 5,5 volumprosent. Kilde: Actis.