Suicid

rustlf-logo 75x67Hei. Min mor prøver å drepe segselv… Dette skjer tredje gang.. Hun spiser tabletter – sovepiller da hun er full av alkohol.. Hva må jeg gjøre med dette? Vi bor sammen, vi er utlandske, har ikke noe slektninger i Norge.. Hun jobber ikke. Jeg går på vgs, også jobber ikke.

Kvinne, 19 år fra Østfold
Du bør ta kontakt med helsepersonell eller annet hjelpeapparat i slike situasjoner hvor moren din prøver å ta livet sitt. Du skal ikke gå og bekymre deg og bære på dette alene. Og hvis det er akutt, slik det har vært tre ganger nå, da bør du ringe ambulanse på 113 med en gang så de kan hjelpe henne.
I tillegg synes vi du burde snakke med noen om hvordan det er hjemme. Det er kanskje en helsesøster på skolen du kan snakke med, eller du kan gå til en helsestasjon for ungdom. De kan gi deg gode råd og veiledning når du har det vanskelig, og de kan kanskje også komme med forslag som kan hjelpe moren din.