slutte å ruse seg.

blue-question-markHei! Er en gutt på 17år som sliter med både hasj, valium&amfetamin. Er gira på å slutte, ikke bare pga meg selv men også pga venner og familie rundt meg. Har prøvd å snakke med både helsesøster, rådgiver og foreldre. Men klarer ikke få det til! Har dere noen gode tips her eller?:)

, 17 år fra Aust-Agder
Det er veldig bra at du har tatt iniitativ til dette. Å slutte med rus er ikke så enkelt og de fleste trenger hjelp over tid for å få det til. Det beste for deg ville nok være å ha en kontaktperson som sammen med deg kan finne ut av hvilket tilbud som er bra. Det er flere måter å gjøre dette på. Du kan kontakte fastlegen din eller en ruskonsulent på NAV som f.eks kan henvende deg til nærmeste ruspoliklinikk. De tilbyr polikliniske samtaler når det gjelder rusbehandling og de kan også være behjelpelige med å finne andre tilbud til deg hvis det skulle være aktuelt med et institusjonsopphold for å få hjelp med problemene. Helsestasjon for ungdom er også et ok sted å henvende seg, de er vant til å snakke med ungdom og kan også hjelpe deg med å finne alternative hjelpetilbud. På nettet finnes Hasjguiden, den er spesielt laget for dem som ønsker å slutte med hasjrøyking og har mye nyttig informasjon. Du er også hjertelig velkommen til å kontakte oss på telefon 08588 (alle dager  11-19, langåpnet onsdag 10- 21) eller chatte med oss (hverdager 14-17) for å snakke om dette.