Overdose amfetamin?

amfetaminHei! I en periode på ca. 7-8 måneder brukte jeg en god del amfetamin, i starten bare til festbruk, men de siste månedene omtrent hver eneste dag. Grunnen til at jeg startet var forsåvidt det at jeg ble samboer med en som brukte veldig mye narkotika. Når sant skal sies så har jeg nå vært helt fri for stoffet siden august! I påskeferien så ble det i overkant mye, og jeg tenker stadig tilbake på de dagene, og om jeg hadde fått i meg alt for mye. Vi hadde ofte besøk av andre som også var med på å ruse seg, og jeg var våken i 5 dager i strekk, med kanskje 1-2 timer søvn til sammen. Jeg spiste kanskje et halvt knekkebrød, og drakk veldig lite på den perioden. Det første jeg begynte å merke var at følelsen i kroppen begynte å forsvinne smått, i løpet av noen timer så hadde jeg ikke følelser i en eneste kroppsdel, og jeg måtte konstant tisse siden jeg ikke kjente noe der nede. Hjertet dunket veldig fort, hadde høy puls, svettet og var i ekstremt dårlig form, hadde også veldig kjapp pust og strevde veldig med å få puste.
Følelsen i kroppen kom ikke tilbake for fullt før 2-3 uker etter den påska, og jeg var veldig redd. Da jeg var på skolen etter påskeferien opplevde jeg veldig ofte og få hallusinasjoner, og kunne prate med folk som ikke var til stede, og opplevde veldig mye merkelig.. Jeg trodde jeg var våken da jeg sov, å da jeg skulle våkne hadde jeg problemer med å få opp øynene og hadde ofte panikk da jeg først våknet. Da det sto på som det verste i rusen og jeg hadde alle disse bivirkningene trodde jeg at jeg skulle dø, og jeg hyperventilerte, han jeg var sammen med satt bare å spilte pc-spill og kjeftet meg huden full da jeg sa at jeg var redd for å dø. Jeg har lest litt rundt på nettet i det siste og har sett at om man har de symptomene jeg hadde så bør man ringe ambulansen med en gang, så det jeg lurer på… Kunne jeg i værste fall ha dødd? Jeg klarer ikke slutte å tenke på det..

Kvinne, 18 år fra Nord-Trøndelag
Det du beskriver er vanlige symptomer etter amfetaminbruk over en viss periode. Amfetamin nedsetter apetitten, kan føre til høy puls, svetting og generell dårlig form. Det er også vanlig at langvarig amfetaminbruk påvirker psyken, og angst og depresjon er ikke uvanlig. Mange som bruker amfetamin går lange perioder uten å sove. Amfetamin kan i store mengder ha hallusinogene virkninger, noe som sammen med søvnløshet kan føre til psykotiske tilstander. Amfetamin fører ikke til «klassisk» overdose, det vil si respirasjonsbesvær/stans og eventuell død. Meget store doser kan gi hurtig og uregelmessig puls, kramper, koordinasjonstap og kollaps. Dødsfall kan inntre som følge av virkninger på hjerte- og karsystemet og høy feber. Faren er størst for de som fra før av har en hjertefeil.
Vi vet ikke hvor store doser du tok, men det er altså mulig å dø av for mye amfetamin, selv om dette forekommer sjelden. Så lenge du har et friskt hjerte, er det lite sannsynlig. Det høres for oss ut som om du har hatt mye angst for å dø, noe som jo kan forekomme ved amfetaminbruk, særlig kombinert med altfor lite/ingen søvn, mat og drikke. Uansett om du var nær en farlig dose eller om det du opplevde var angstsymptomer, høres det ikke særlig behagelig ut. Det i seg selv kan være grunn nok til å revurdere ditt forhold til amfetamin.