narkotika, metadon

blue-question-markHvordan kan jeg lære meg å se om noen er dopet igjen? Har en i nær familie som alltid har vært narkoman. I hvertfall så lenge jeg kan huske. Hun har løyet så mange ganger om at hun er rus fri, så nå klarer jeg ikke tro mine egne øyne lenger en gang. Jeg tror hun er dopet hver gang jeg ser henne, men likevel blir jeg forvirret når de rundt meg sier hun ikke er det. Hun går tydeligvis på noe som heter metadon nå? hva vil det si? kan dere gi meg litt lett informasjon?

Kvinne, 18 år fra Østfold
Mulige tegn på rusproblemer:
• Humørsvingninger, aggressivitet og/eller sløvhet.
• Problemer med å stå opp om morgenen.
• Vekttap på kort tid. Dårlig matlyst eller uvanlig stor matlyst på kort tid.
• Stort pengeforbruk, eller har mye mer penger enn vanlig.
• Unngår øyekontakt (små/store pupiller) eller å snakke med deg.
• Dårligere skoleresultater eller stort fravær.
• Nye venner du ikke kjenner.
• Sier de ofte er syke, er bleke, har skjelvinger i hendene, grimaser, skjærer tenner.
• Glemmer avtaler, kommer for sent hjem.
Vi anbefaler deg også å se i heftet Tegn og symptomer på rusmiddelbruk.
Metadon er et syntetisk stoff som ligner morfin. Metadon benyttes i behandling for heroinavhengighet, og er en del av LAR – legemiddelassistert rehabilitering. Hensikten er at metadon tar vekk heroinsuget.
Metadon har smertestillende og hostedempende effekt og kan føre til trøtthet. Etter inntak blir pupillene små, med treg eller ingen lysreaksjon. Mennesker som bruker metadon kan lett oppleves som ruset, særlig hvis de står på for høy dose. Det er ikke ukjent at metadon selges på det illegale markedet og misbrukes som rusmiddel. Overdose på metadon er potensielt dødelig.