Min datter eksprimenterer med dop

Jeg har to døtre på 25 og 19 år. Den yngste har tidligere ymtet om at hun kunne tenke seg å prøve cannabis, og har påstått at det ikke er farligere enn alkohol, samme hva vi voksne sier. For noen uker siden synes jeg at jeg kjente en litt søtlig lukt når hun og den nye vennen kom inn i gangen, og fikk en liten mistanke. Humøret hennes er veldig varierende og oppfarende og hun virker til tider uinteressert og lite villig til å gjøre noe hjemme. Er også dr….lei av å bo hjemme. Sier hun kjeder seg. Hennes mor vet ingenting ennå, men jeg er livredd for at vi kan miste henne inn i rusen etterhvert hvis vi ikke gjør noe. Vi har samme fastlege. Bør jeg starte med å kontakte ham, eller ringe rustelefonen? Hilsen fortvilet far!

Mann, 48 år fra Østfold
Du mistenker at datteren din har begynt å røyke hasj, og du opplever at hun er ustabil i humøret. Vi skjønner at dette er en vanskelig og fortvilet situasjon for deg, og selv om problemstillingen er nokså vanlig gjør det jo ikke saken noe enklere. Det er mange unge som eksperimenterer med hasj, og noen mer enn andre. Ofte oppdaterer de seg om eventuelle virkninger og skadevirkninger på internett, og der finnes det mange undersøkelser som sier at hasj ikke nødvendigvis er så skadelig. Noen hevder at informasjonsmateriale som viser til at hasj er skadelig kun er propaganda fra myndighetenes side med det mål å legitimere forbudet mot cannabis. Dette kan gjøre det svært vanskelig å overbevise om at «du må slutte med hasj fordi det er farlig». Ofte utvikler slike samtaler seg til diskusjoner hvor begge parter prøver å overbevise den andre om at de har rett, og ingen tar ordentlig innover seg det den andre sier. I tilegg er det vanlig at den som røyker hasj føler seg angrepet, og dermed går i forsvar under samtalen. Argumeneter som «det er ikke så farlig» og «jeg har full kontroll, jeg kan slutte når jeg vil» blir ofte brukt i slike sammenhenger. Faren med en samtale som utvikler seg på denne måten er at personen som går i forsvar etterhvert kjøper sine egne argumenter og ender opp med å tro at hasj ikke er farlig, og at h*n har full kontroll. På bakgrunn av det har det blitt utarbeidet noen tips for hvordan snakke med noen om deres cannabisbruk:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk cannabis eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Utover å forsøke å snakke med datteren din, og å få henne til å reflektere over eventuelle konsekvensene av hennes valg (ikke fall for fristelsen ved å fortelle henne om konsekvensene, la henne få tenke dem ut selv), er det svært begrenset hva du kan gjøre. Hun er over 18 år og bestemmer over eget liv. Du kan stille krav til hvilke regler som gjelder under ditt tak, men utover det bestemmer hun selv. Du kan selvfølgelig nevne din bekymring for hennes lege, men denne kan heller ikke foreta seg noe særlig hvis datteren din ikke ber om hjelp selv. Legen har taushetsplikt, men kan motta bekymringsmelding. Hvis du føler at du trenger å snakke med noen om dette er du velkommen til å kontakte oss på telefon hver dag 11-19 (onsdag 10-21) ,eller på chat hverdager 14-17.