Markedsføring

articlesJeg har en skoleoppgave, og jeg har om markedsføring av skadelige rusmidler, hvordan det var før, og hvordan det er nå. Hvordan det er i andre land i forhold til Norge. Også lurte jeg på hvilke stoffer som faktisk er rusmidle.

Kvinne, 14 år fra Akershus
Reklame og markedsføring reguleres i første rekke av Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) av 16. juni 1972. I Norge er det forbud mot reklame for produkter som alkohol og tobakk.
Vi skjønner ikke helt hva du mener med temaet «markedsføring av skadelige rusmidler, hvordan det var før, og hvordan det er nå. Hvordan det er i andre land i forhold til Norge.» Markedsføring av tobakk, alkohol og narkotika (ulovlige rusmidler) er nå til dags forbudt i Norge. Markedsføring av narkotika er det jo ikke så mye av. Det er jo fordi det er forbudt og de som driver med det vil ikke ha noen oppmerksomhet. I senere år har det vært en del markedsføring av nye typer illegale stoffer på internett; websider og virtuelle sosiale nettverk brukes for å nå kjente og potensielle kunder.
Vi anbefaler å gå inn på våre sider veiledning til skoleoppgaver, hvor du finner mange nyttige artikler og lenker med informasjon om ulike rusmidler eller å lete på Statens institutt for rusmiddelforsknings (SIRUS) sine sider.
Når det gjelder spørsmålet ditt om rusmidler, så kan de stort sett deles inn etter tre hovedtyper av virkninger på brukeren: «Dempende», «stimulanter» og «hallusinogene». Du kan finne mer informasjon om ulike rusmidler på vår side Fakta om ulike rusmidler.
Eksempler på «Dempende» rusmidler
• Opiater, som morfin og heroin.
• Alkohol, og andre løsemidler.
• Cannabis-produkter, som hasj.
• Benzodiazepiner
Eksempler på «Stimulanter»
• Kokablader og kokain.
• Amfetamin, og beslektede stoffer som metamfetamin (inkl. MDMA, såkalt ecstasy).
• Nikotinholdige produkter, som tobakk.
• Kaffe og te.
• Khat.
• Antidepressivum (såkalte lykkepiller).
Eksempler på «Hallusinogene» rusmidler
• Hallusinogene planter, som spiss fleinsopp og peyotekaktus.
• Rene Psykedeliske stoffer, som LSD og meskalin.
• Dissasosiativa som ketamin og PCP
• Derilanter som piggeple
Kilde: Wikipedia
Lykke til