krydderposer

Vi finner poser med revet muskatnøtt på rommet til sønnen vår. Posene er originale og uåpende. Vår sønn har ruset seg på harsj og syntetisk harsj.

Kvinne, 55 år fra Nordland
Vi skjønner ikke helt hva du spør om her, men hvis du lurer på om det er mulig å ruse seg på muskatnøtt så er svaret at ja det går an. Muskatnøtt er det tørkede frøet i frukten fra det tropiske treet Myristica fragrans. Rundt frøet utvikles en slags ekstra frøkappe (arillus) som er rød, kjøttfull og fliket. Denne frøkappen gir i tørket tilstand muskatblomme. Både muskatnøtt og muskatblomme inneholder 8-15 % av en eterisk olje som bl.a. består av stoffene myristisin, elemisin, trimyristin og safrol. Myristisin antas å være det viktigste stoffet i forhold til rusvirkningen, og dette stoffet er både et hallusinogen og en svak monoamin oksidase (MAO) inhibitor. Oljen fra muskatblommen har et noe høyere myristisininnhold enn oljen fra muskatnøtten.
Mange opplever rusen fra muskat som ubehagelig. Ubehagelige reaksjoner kan forekomme alt ved 5 g (ca én muskatnøtt), og sannsynligheten for dette stiger med økende doser. Store doser fra 10-25 g kan fremkalle delirium med antikolinerge symptomer. Kroppslige reaksjoner er hjertebank, utvidede pupiller, rødming, varm og tørr hud, munntørrhet, vanskeligheter med vannlating og forstoppelse. Mens påvirkning av hjernen og det sentrale nervesystemet fører til reaksjoner som angst, uro, forvirring, hallusinasjoner, muskelkramper og forstyrret hukommelse og orienteringsevne. Kvalme, brekninger og magesmerter er også vanlig. Innleggelse på sykehus kan være nødvendig, og dødfall har forekommet. Det kan ofte ta lang tid (6-8 timer) før effektene inntrer, og symptomene kan vedvare i inntill ett til tre døgn.
1-3 muskatnøtter tilsvarer ca 5-15 gram, og som du forstår av informasjonen ovenfor kan dette være farlig. Vi vet imidlertid lite om langtidsvirkninger av bruken. Det er også vanskelig å forutsi hva som kan skje dersom man blander muskat og alkohol, men på generelt grunnlag fraråder vi dette.
Hvis det ikke var dette du lurte på er du velkommen til å kontakte oss på nytt.