Keef

cannabisHei. Jeg håpte dere kunne fortelle meg litt om keef. Hva er det, hvordan framstilles det, hva slags virkninger har det sammenlignet med cannabis og hasj. Gjerne også om hvor mye THC det er i keef.

Mann, 18 år fra Hordaland
Uttrykket ‘keef’ (‘kief’, ‘kif’) brukes på forskjellige måter i ulike miljøer og av ulike personer. Noen bruker det som et synonym for cannabis generelt, andre bruker det som et ord for kun marihuana. Ordet kan også ha litt varierende betydning fra land til land.
Mer spesifikt kan ‘keef’ referere til THC-krystaller eller gul pollen på cannabisplanten. Denne betydningen av ordet ‘keef’ er såvidt vi kan skjønne den «egentlige» betydningen. Blomstertoppene/toppskuddene på cannabisplanten har utvekster/hår som kan skrapes/høstes av. Disse utvekstene kalles i botanikken for trikomer, og de har et langt høyere innhold av psykoaktive cannabinoider – blant annet THC – enn cannabis ellers.
Alt vi snakker om her – keef, hasj, marihuana osv. – er jo varianter av cannabis. Derfor blir sammenligningen av keef og «cannabis og hasj» litt meningsløs. Hvis vi skulle dra en parallell til alkohol, kan man tenke at billig øl og dyr Bordeaux-vin begge er varianter av alkohol. Man kunne kanskje sammenligne forholdet mellom vanlig «gatehasj» og keef med forholdet mellom billig øl og dyr Bordeaux-vin.